De leus “ik zie wat jij niet ziet” is eigenlijk altijd van toepassing, want iedereen interpreteert de wereld op zijn eigen manier. Hierdoor kunnen sommige mensen zich ontzettend opwinden om zaken die jou absoluut niet interesseren en andersom.
Maar wat als die betekenis die jij aan jezelf of dingen om je heen geeft iets is waar je ongelukkig van wordt? Dat is toch heel onhandig?
Wat vaak gebeurt, is dat je iets ziet en daarbij allerlei associaties hebt waardoor je niet meer denkt aan wat je daadwerkelijk ziet, maar aan bijvoorbeeld gebeurtenissen in het verleden of zaken waarvan je denkt dat ze in de toekomst kunnen gebeuren.
Dit zijn vaak gedachten waar je niet gelukkiger van wordt[1].
Hoe geef je betekenis aan wat je ziet?
Maar hoe maak je die associaties nu? Wat zorgt ervoor dat iets een bepaalde betekenis voor je krijgt?
Als kind leer je van je omgeving wat bepaalde zaken zijn, een stoel is een stoel en dergelijke. Maar het is niet alsof je alleen maar loopt door je huis en ziet wat er is. Als kind ga je ervan uit dat alles logisch is en betekenis heeft, dit is waarom de wereld als kind nog voelt als een groot avontuur dat je mag ontdekken.
Die omgeving geeft je als kind veiligheid en structuur, maar kan na verloop van tijd ook een rem voor je worden.
Het geven van betekenis aan zaken kan op meerdere manieren gebeuren. Zo kunnen relaties met andere mensen je helpen om betekenis te geven aan zaken. Als iedereen het met elkaar eens is dat een stoel een stoel is, dan heb je een goede manier gevonden om betekenis te geven aan bepaalde zaken.
Spelenderwijs kunnen kinderen ook betekenis geven aan zaken. Je speelt bijvoorbeeld met een pen, maar in het spel is die pen een soldaat, prinses, een gebouw of iets dergelijks. De pen is in het spel een metafoor voor wat anders.
Ouders kunnen dan gaan ingrijpen en zeggen dat een pen niet is wat het kind zegt dat het is, maar een pen. Dit is heel kort door de bocht hoe je betekenis geeft aan zaken als je klein bent[2].
Maar dit associëren en het bedenken van metaforen is dus wel iets wat we al vroeg in ons leven doen. Soms voor het spel en soms voor wat anders.
De context van wat je ziet
Maar dat associëren van betekenis doe je ook met de context waarin je iets ziet. Als je bijvoorbeeld naar het theater gaat en je ziet een stoel, dan zie je niet alleen een stoel, maar ook een uitnodiging om te gaan zitten tijdens de voorstelling. Waarschijnlijk denk je daar dan niet eens over na, maar podium en stoelen betekent zitten[3].
Terwijl je niet automatisch gaat zitten op een stoel wanneer je voor het eerst bij iemand op bezoek bent, dan wacht je eerst op de uitnodiging. Dit is toch weer een andere context, waarin de stoel een andere betekenis krijgt voor wat je ermee kunt doen.
Je herinnering met wat je ziet
Iets anders wat we vaak doen met voorwerpen is dat we deze koppelen aan een herinnering. Zo kun je misschien nog zien hoe je opa pannenkoeken flipte in een platte pan. Dat is natuurlijk een leuke herinnering.
Maar je kunt ook last krijgen van een niet leuke herinnering, zo kan een bepaald kledingstuk opeens een stuk minder aantrekkelijk worden als je ex daar altijd mee rondliep of iets dergelijks[4].
Betekenis en het idee van wat de maatschappij belangrijk vindt
Iets anders dat je kunt doen is bijvoorbeeld een luxe auto leuk vinden, omdat je denkt dat andere mensen daar wat van denken. Zo kan een Tesla heel aantrekkelijk lijken, omdat je daarmee denkt het signaal af te geven van dat je heel groen of eco-vriendelijk bezig bent (die kinderen in kobaltmijnen boeien dan even niet).
Zo kan een film of boek je ook inspireren om bepaalde zaken belangrijk te vinden om te hebben. Doordat die film of het boek je een bepaalde betekenis hebben aangereikt.
Bepaalde films kunnen drugsgebruik bijvoorbeeld heel “cool” laten lijken en als dat belangrijk voor je is, dan kan dat ervoor zorgen dat je ermee gaat experimenteren door de “cool” betekenis die je eraan gekoppeld hebt.
Betekenis die een cultuur aan iets geeft
Verschillende maatschappijen geven ook verschillende meningen aan zaken. Een paraplu is bijvoorbeeld een super romantisch voorwerp in Japan, maar niet in de westerse wereld. De paraplu delen met je liefje in Japan wordt gezien als een romantische geste en dat is bijvoorbeeld in de Verenigde Staten niet het geval. In Japan hebben pubers zelfs paraplu’s met hun eigen naam en de naam van hun verkering erop. Dat gaat toch iets verder dan alleen je liefje drooghouden in een regenbui[5].
Wat je ziet betekent niets.
Zoals je ziet kan van alles ervoor zorgen dat je iets betekenis geeft en soms kan die betekenis je stress geven.
Een manier om dit los te laten is om elke keer als je iets ziet en je merkt dat dit je triggert je te bedenken dat het voorwerp of het ding niets betekent.
Je kunt hier bijvoorbeeld een oefening van maken die je ’s ochtends als je wakker wordt en ’s avonds voor je naar bed gaat oefent. Op die manier train je je brein om zaken los te laten en op die manier meer open minded of neutraal naar zaken in je leven te kijken.
Oefening:
Benoem alles om je heen en zeg tegen jezelf dat het niets betekent.
Beluister ook deze podcast:
https://www.buzzsprout.com/195236/7078963-eciw-les-1
Hypnose om te betekenis te veranderen
Wat we veel doen met het geven van hypnotherapie is mensen helpen de betekenis aan voorwerpen te veranderen[6]. Dit is bijvoorbeeld iets wanneer je angst voor bepaalde voorwerpen wilt overwinnen. Als een spin niet meer iets is waar je bang voor moet zijn, is dat ontzettend bevrijdend.
De associaties die je oproept bij bepaalde gebeurtenissen of voorwerpen probeer je te veranderen als hypnotherapeut. Je helpt dus eigenlijk een ander met zijn associaties.
Als je hier een beetje goed in bent en je kunt zelfhypnose, dan kun je dit ook bij jezelf doen.
De oefening in dit blog is in die zin ook een vorm van zelfhypnose waarbij je in ieder geval de associatie probeert los te laten.
Met hypnose kan afhankelijk van het doel dat je hebt ook een nieuwe associatie verbonden worden aan het voorwerp.
Wie weet ga je dan van angst voor spinnen naar iemand die spinnen verzameld omdat ze zo schattig zijn.
Dat is een duidelijk andere associatie dan angst. Opeens is de associatie dan “huisdier” geworden.
Betekenis loslaten met regressie
Soms kun je het lastig vinden om een bepaald ding niets te laten betekenen. Ergens wil je dit vasthouden, dat komt dan waarschijnlijk omdat die betekenis voor je belangrijk is geworden.
Of dit nu iets is waar je blij van wordt of niet, door de last die je ervaart bij het loslaten kun je merken dat dit op de een of andere vage manier een ding voor je is.
Regressie kan je in dat geval helpen om te achterhalen waarom dit zo’n ding voor je is. Met regressie ga je terug naar het eerste moment waarop die betekenis een ding voor je werd.
Meestal zijn dit momenten in je kindertijd, want dat is het moment in je leven waarin je bepaalt wat iets betekent. Vervolgens kun je met je volwassen kennis opnieuw naar dat moment kijken, zodat je in je onbewuste het moment een nieuwe betekenis kunt geven.
Dan heb je er vaak al veel minder last van en dat is toch een stuk prettiger.
Hypnose voor nieuwe betekenissen
De oefening in dit blog helpt je in ieder geval om los te laten, maar als je hypnose kent kun je jezelf of juist andere mensen helpen om niet alleen los te laten, maar ook een positieve betekenis aan zaken te geven, zodat je juist omringt wordt met positieve prikkels.
Wil je weten hoe dit werkt? Kom dan eens naar de gratis online masterclass voor hypnose.
Of schrijf je direct in voor een van onze opleidingen. De opleidingen worden online gegeven vanuit een professionele studio om de kwaliteit en continuïteit van je opleiding te waarborgen.
Bronnen:
[1] https://science.sciencemag.org/content/330/6006/932.abstract
[2] https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl&as_sdt=0%2C5&q=How+does+the+child+experience+the+world+of+things%3F&btnG=
[3] http://www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/pdf/buch_image16_themenheft.pdf#page=61 Pagina 64.
[4] http://www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/pdf/buch_image16_themenheft.pdf#page=61 pagina 67.
[5] http://www.gib.uni-tuebingen.de/own/journal/pdf/buch_image16_themenheft.pdf#page=61
[6] The Oxford Handbook of Hypnosis: Theory, Research, and Practice
geredigeerd door Michael R. Nash, Amanda J. Barnier, pag. 181