Opnieuw beginnen na een scheiding
arrow_drop_up arrow_drop_down

Opnieuw beginnen na een scheiding

Onveilig, alleen, verlaten en zonder rots om op te bouwen op jezelf na. Dat is hoe je je kunt voelen na een scheiding waarvoor jij niet gekozen hebt. In de steek gelaten worden, of verraden worden, is een van de meest vreselijke dingen die je in je leven kunt meemaken. Het is wel een moment waarop je weer opnieuw kunt beginnen en kunt checken wat je zelf eigenlijk wilt zonder rekening met anderen te houden.

Om ervoor te zorgen dat jij opnieuw kunt beginnen na een scheiding ga ik in dit blog in op de verwerking van de scheiding en wat je kunt doen om opnieuw te beginnen.

Scheiding verwerken

In eerste instantie is het belangrijk om je scheiding te verwerken. Je wilt niet dat je nieuwe leven gebaseerd is op het bewijzen van het tegendeel van wat je ex tegen je heeft gezegd of waarin hij of zij niet gelooft. Dan geef je je voormalige partner eigenlijk te veel macht over je leven terwijl die persoon daarin geen rol meer speelt.

Door je scheiding te verwerken kun je vervolgens beslissingen maken die alleen onder invloed staan van jouw overtuigingen.

Rouwen

Het eerste dat je kunt doen is ervoor zorgen dat je het jezelf toestaat om te rouwen over het einde van de relatie. Als je iets verliest, of dit nu is doordat iemand is overleden of doordat iemand niet verder met je wilt, is dat reden om even flink te balen en verdrietig te zijn.

Ook gedachten over de toekomst, angsten die je erover kunt hebben, zijn goed om te hebben. Je bent immers in een veranderingsproces gestort en wellicht zelfs zonder dat je daarvoor gekozen hebt.

Je mag jezelf toestaan om verdriet te hebben over het eindigen van de relatie.

Geef jezelf dan ook de tijd om even minder goed te functioneren dan normaal, zolang dit niet jouw gezondheid of die van je gezin belemmert is dan een aantal weken geen probleem.

Praat met anderen

In je eentje een scheiding verwerken is ontzettend lastig. Soms moet je even van je afpraten, soms moet je lekker kunnen lachen met andere mensen, soms heb je gewoon even een knuffel nodig.

Daarbij kunnen andere mensen je ook helpen met de volgende stappen, als je bijvoorbeeld iemand nodig hebt met wie je samen kunt werken.

Identiteit herdefiniëren

Als je jezelf altijd hebt geïdentificeerd als de partner van X, kan een scheiding een identiteitscrisis veroorzaken. Daarbij kan het er ook voor zorgen dat je erg negatief gaat denken. Dit is erg zonde en daarom is positief denken erg belangrijk, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om positief te denken en jezelf te herontdekken.

Bepaal je interesses

Wat je kunt doen is even de tijd nemen om weer in touch te komen met je eigen interesses. Vind je lezen, schilderen, sporten, breien, schaken, schrijven of iets anders leuk? Probeer verschillende dingen uit zodat je identiteit niet bepaald wordt door je relatiestatus of werk. Daarbij word je ook veel vrolijker als je iets nieuws onderneemt en doet wat je leuk vindt.

Mediteer

Mediteren is een goede manier om stress te verminderen. Door een scheiding kun je erg veel stress ervaren en dagelijks mediteren kan dan heel goed helpen om die stress te verminderen.

Bovendien kun je tijdens zo’n meditatiesessie ideeën krijgen waarmee je iets kunt doen. Ik mediteer ook en heb altijd een notitieboekje bij de hand voor als ik nieuwe ideeën krijg waarmee ik wat wil. Of dit nu iets leuks doen met mijn gezin is of voor mijn werk. Alles schrijf ik op.

Gebruik mindfulness

Positief denken is vaak ook in het hier en nu denken. Hoe vaak word je wel niet negatief van gedachten of aandacht die niet in het hier en het nu is? Je denkt dan bijvoorbeeld aan dingen die in het verleden zijn gebeurd en ervaart alle emoties van toen weer overnieuw, meestal zijn dit de minder leuke momenten. Daarnaast heb je ook vaak gedachten over de toekomst. Gedachten over de toekomst na een scheiding kunnen erg stressvol zijn. Bijvoorbeeld over werk en als er ook kinderen zijn over alimentatie en of dat wel of niet betaald wordt.

Door met je aandacht in het hier en nu te zijn ervaren mensen over het algemeen meer geluk. Daarbij kun je ook sneller je gedachtegang onderbreken als deze niet positief is. Dit komt doordat je je bewuster bent van je gedachten en welk effect je gedachten hebben op je emoties. Hierdoor kun je een negatieve spiraal sneller en bewuster doorbreken.

Het dagelijks leven

Om je scheiding te verwerken is het belangrijk om je dagelijks leven niet te laten verslonzen. Een goede routine en je gezondheid in de gaten houden blijft belangrijk. Door dit vast te houden krijg je ook sneller het gevoel dat je weer een “normaal” leven krijgt.

Eenzaam na scheiding

Een normaal dagelijks leven krijgen is wel moeilijk als je na je scheiding eenzaamheid ervaart. Afspreken met vrienden (of vriendinnen) lijkt niet te lukken.

In het geval van eenzaamheid na een scheiding kun je kijken of je je kunt inschrijven voor een nieuwe cursus waar je ook met mensen omgaat. Zoals bij het leren van een taal of het volgen van een kookcursus of wellicht een golfworkshop.

Hulp na scheiding

Daarnaast zijn er ook veel supportgroepen voor mensen die gescheiden zijn. Via die groepen kun je lotgenoten vinden. Die kunnen jou helpen, maar jij kunt hen ook helpen. Het helpen van anderen heeft veel voordelen, zoals het vergroten van je zelfvertrouwen. Iets dat na een scheiding in sommige gevallen nodig is.

Als je erachter komt tijdens het verwerken van je scheiding dat je op de een of andere manier het lastig vindt om de relatie los te laten, om iets nieuws te proberen om verder te gaan zonder partner is het verstandig om te achterhalen waar die blokkade vandaan komt.

In dat geval kun je hulp zoeken bij een psycholoog of hypnotherapeut. In sommige gevallen is ook een psycholoog in staat je onder hypnose te brengen en om je vervolgens te behandelen, bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie.

Hypnose is een “fast-track” om een probleem te vinden en zelfs om het op te lossen. Dus ook de blokkade kan gevonden worden met hypnotherapie.

Nieuw leven beginnen

Als het je is gelukt om de scheiding te verwerken, jezelf te vinden en gezond te blijven kun je beginnen met je nieuwe leven.

Een nieuw leven beginnen na een scheiding kan soms even duren, maar als het dan eenmaal gebeurt kan je soms merken dat je al begonnen bent met je nieuwe leven terwijl je aan het herstellen was.

Je hebt nieuwe hobby’s gevonden en misschien ook nieuwe vrienden.

Vervolgens kun je heel bewust keuzes gaan maken over hoe jouw nieuwe leven eruit moet zien. Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijk doel bepalen, zoals leuke feestjes geven of verhuizen naar een mooier huis. Ook kun je zakelijke doelen bepalen, zoals een andere baan vinden, vragen om promotie of nieuwe activiteiten op het werk en als je het wat lijkt zelfs voor jezelf beginnen.

Nieuwe doelen visualiseren

Als je dan een doel hebt bedacht kun je het doel visualiseren om het nog tastbaarder te maken en ook om de drive om dat doel te behalen te vergroten. Dit kun je doen terwijl je bezig bent met zelf-hypnose. Je ontspant dan eerst en vervolgens visualiseer je jouw doel zo compleet mogelijk inclusief menselijke kanten van het doel, zoals emoties en interactie.

Daarbij vergroot het ook het idee dat je het doel kunt behalen. Doordat je jouw doel tastbaar maakt worden de stappen ernaartoe ook veel duidelijker en dat zijn vaak stappen waarvan je weet dat je ze kunt zetten of waarvan je weet dat ze kunt leren om ze te zetten.

Nieuwe start

Als je eenmaal weet wat je doel is kun je beginnen met je nieuwe start. Waar je doel wellicht eerder nog was om een fijn thuis te creëeren voor je partner en goed voor hem of haar te zorgen is je nieuwe start iets dat helemaal voor jou is.

De stappen die je hebt gezet tijdens het verwerken van de scheiding kun je ook blijven zetten terwijl je bezig bent met je nieuwe leven. Meditatie kan inspiratie brengen voor de volgende stap. Mindfulness zorgt voor meer focus terwijl je bezig bent om je leven te leiden zoals jij dat wilt zonder lastig gevallen te worden door twijfels of herinneringen. Hypnotherapie en zelf-hypnose kunnen helpen om problemen op de weg te overwinnen. Het maakt niet uit of het dan gaat om het versterken van je zelfvertrouwen of om je eraan te herinneren dat je geweldig bent.

Want dat ben je, je bent immers al zo ver gekomen.

Wil je meer weten over mentale technieken om jouw leven, of het leven van anderen, te verbeteren? Verdiep je dan eens in de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland of bezoek een seminar.

Bronnen:

http://www.mentalhealthamerica.net/separation-and-divorce

http://www.webmd.com/sex-relationships/features/life-after-divorce-3-survival-strategies

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies