Problemen bestaan niet. Misschien heb je het gevoel dat je een probleem hebt, maar als je doordenkt kom je erachter dat het niet bestaat. Dit zal ik even uitleggen.
Je hebt mij misschien vaker gehoord over grofweg twee realiteiten. Ik zeg ook vaak dat er eigenlijk maar één is, dat alles licht en liefde is.
Maar de mensheid heeft een aantal zaken met elkaar afgesproken, zoals dat een stoel een stoel is en een tafel een tafel. Dit noemen we de afgesproken realiteit. Iedereen weet in die taal wat je bedoelt en anders kun je het wel vertalen.
Dan hebben we nog de vervormde realiteit: wat vind jij van die stoel of tafel? Daar kun je natuurlijk van alles van vinden. Leuke stoel, kut stoel, het kan van alles zijn. Wat jij vindt is jouw vervorming.
De stoel is geen probleem. Het is gewoon een stoel. In de afgesproken realiteit zijn het vooral objecten die we benoemen.
De betekenis die je eraan geeft. Aan de stoel, plant, spin, hond of buurman, dat is de vervormde realiteit. In die vervorming zitten de problemen. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel bij het oplossen van problemen en zeker als je hiervoor hypnose gebruikt[1].
Heeft iedereen een probleem met jouw probleem?
Die buurman is geen probleem. Niet iedereen heeft een probleem met je buurman, want anders zegt de hele wereld dat die persoon een probleem is. Maar zo is het dus niet.
Wat jij erop plakt is dat je bijvoorbeeld een probleem met hem ervaart. Dat is jouw idee van de werkelijkheid. Het zit allemaal in je hoofd. Je kunt ook niet uit je hoofd stappen om te kijken wat echt is.
Alles wat je buiten ziet en waar je wat van vindt, zit in je hoofd. Nu lijkt dat misschien niet zo. Veel mensen denken ook dat het leven hen overkomt, maar je projecteert dat leven ook vaak.
Natuurlijk gebeuren er dingen in je afgesproken realiteit. Daar vind je dan wat van. Zo kun je een auto ongeluk krijgen, de een maakt het niet uit en de ander krijgt daar nachtmerries van. Dus wij plakken er een betekenis op.
Als je dit werkelijk begrijpt, begrijp je ook dat in de afgesproken realiteit geen problemen zijn. Dus als die er zijn, dan doe jij dat. Verder niemand.
Misschien ken je wel meer mensen die er een probleem mee hebben, dat kan. Maar dat jij er een probleem mee hebt, dat doe jij.
Dus er zijn geen problemen totdat je op allerlei objecten een probleem plakt. Sommige mensen doen dit zelfs met alles. Dat vind ik ook wel geniaal.
Maar de uitdaging is dus om het te beseffen en in te zien. Want dan zou het probleem al zomaar kunnen oplossen.
Problemen zijn vaak een projectie
Als je echt beseft dat die persoon niet iemand is waar je een probleem mee hebt, maar dat je er een probleem mee projecteert.
Nu is dit heel makkelijk gezegd, maar niet makkelijk gedaan.
Als jij een probleem hebt met de afhaalchinees, dan ga je niet meer naar de afhaalchinees. Je vermijdt dan gewoon het object waar je je probleem op projecteert.
Maar ga je ouders, partner of kinderen maar eens vermijden. Het is heel lastig om het dan eens anders te bekijken. Maar ja, je kunt hun ook niet veranderen naar hoe jij vindt dat de wereld in elkaar moet zitten. Dan ben je net Don Quichot die tegen de windmolens vecht, omdat hij denkt dat het monsters zijn.
Dat heeft geen zin.
Veel mensen proberen wel hun kinderen en partner te managen. Dat is wat anders dan opvoeden. Maar je probeert dan dingen naar je hand te zetten, met succes!
Natuurlijk wil je ook gewoon dat ze zich bijvoorbeeld goed gedragen in een restaurant. Dat leg je dan uit aan je kind.
Maar problemen projecteren doe je zelf.
Als je er goed over nadenkt lost het probleem zich op. Op het moment dat je stopt met die projectie lost het op.
Problemen oplossen door andere projecties te zien
Hoe dan?
In de opleiding en in sessies bieden we andere perspectieven aan. We kijken eerst naar hoe je iets projecteert op de andere persoon. Want je doet toch iets.
Je kijkt naar hem. Je ziet hem zo. Je denkt aan het verleden, want je hebt dingen meegemaakt en daardoor is het nu een probleem.
Dan gaan we een-op-een die ervaringen bekijken en proberen we zo uit te zoomen voor de perspectieven.
Een perspectief kan zijn dat die persoon er niets aan kan doen. Dat het komt door hoe hij is opgegroeid en de ervaringen die hij heeft gehad. Als jij zo was opgegroeid had je hetzelfde gedaan.
Dat is geen excuus of zo, maar het is een verklaring. Het is een perspectief.
Een ander perspectief is een van jezelf. Je doet zelf misschien dingen waardoor die persoon wel zo moet doen.
Die is misschien niet heel fijn, maar het is ook een perspectief.
Zo zijn er meerdere perspectieven waarin je kunt kijken naar ervaringen die mensen hebben meegemaakt en je kunt kijken naar je eigen ervaringen die je hebt meegemaakt. Zoals ervaringen die je in je kindertijd meemaakte.
Allerlei perspectieven waardoor we onze vervorming van de afgesproken realiteit kunnen veranderen. Die projectie of vervorming noemen we ook wel een kaart van het gebied.
Door de nieuwe perspectieven te bieden wordt die kaart steeds duidelijker.
Op een gegeven moment ga je je beseffen dat er geen probleem is en dat jij dit doet.
Het kan een bepaalde tijd duren voordat je dit beseft.
Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld meditatie om los te komen van wie ze zijn en hoe ze zaken zien.
Zelf ben ik niet zo van de meditatie en vind ik hypnotherapie of zelfhypnose waarin je perspectieven na kunt gaan prettiger.
Ik gebruik meditatie vooral om tot rust te komen, maar dat is persoonlijk.
Hypnose helpt je een onderzoekende en nieuwsgierige geest te hebben. Alsof je detective speelt met jezelf. Zonder jezelf neer te sabelen of schuldig te voelen, dan werkt het niet.
Maar met een onderzoekende of nieuwsgierige geest. Hoe doe ik dat nu?
Door die nieuwsgierige instelling vermijd je dat je jezelf geselt.
Beluister ook deze podcast:
https://www.buzzsprout.com/195236/4623077-09-hoe-kom-je-uit-de-hypnose-van-je-probleem?play=true
Hypnotherapie voor het bieden van nieuwe perspectieven
In het bovenstaande voorbeeld is het hebben van een vraaggesprek een manier om nieuwe perspectieven te krijgen. Dit kan uiteraard plaatsvinden terwijl je onder hypnose bent.
Een andere manier is met geleide visualisaties. Dit worden ook wel hypnotische dromen genoemd. Dit kan als middel gebruikt worden om problemen op te lossen[2]. Als je bijvoorbeeld toch eens het gesprek met iemand aan moet gaan of voor jezelf iemand moet vergeven kan een visualisatie je helpen om dit niet alleen bewust, maar ook onbewust te doen. Op die manier kun je het irritante gedrag van iemand makkelijker loslaten en mocht je er toch weer mee geconfronteerd worden, dan kun je makkelijker weglopen of het als het ware langs je heen laten glijden.
Voordat er een goede duidelijke geleide visualisatie gegeven kan worden moet de hypnotherapeut wel weten hoe jij de wereld ziet, wat jouw vervorming eigenlijk is. Daarom worden er vaak eerst een aantal vragen gesteld over het probleem dat je hebt, zoals:
- Wat is je probleem?
- Waarom zoek je nu hulp?
- Wat zou de ideale uitkomst zijn?
- Wat zou er gebeuren als je het probleem niet kunt oplossen?
- Wanneer is het probleem een probleem?
- Hoe ziet die situatie eruit?
- Wanneer is het vooral een probleem?
- Hoe ga je dagelijks met het probleem om?
Soms geven deze vragen alleen al genoeg stof tot nadenken, waardoor het de kijk op het probleem al kan veranderen[3]. Maar anders bieden ze genoeg inzicht om een passende techniek te vinden om je te helpen het probleem op te lossen.
De technieken van Milton Erickson helpen ook bij het herorganiseren van je gedachten[4]. Hierdoor wordt het makkelijker om constructief voor jezelf met het probleem om te gaan.
Meer weten over hypnose en problemen oplossen?
Wil je meer weten over het oplossen van problemen met hypnose? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose. In deze masterclass leer je de basis van hypnose kennen.
Of schrijf je direct in voor een van onze opleidingen. In die opleidingen komen het voorgesprek, geleide visualisaties en de technieken van Erickson naar voren, naast nog allerlei andere handige zaken waarmee je jezelf en andere mensen kunt helpen.
Bronnen:
[1] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00029157.1995.10403159
[2] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00029157.1982.10404065
[3] https://psycnet.apa.org/record/2006-08291-018
[4] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00029157.1990.10402898