arrow_drop_up arrow_drop_down
Stoppen met nagelbijten door hypnose
3 maart 2016 

Stoppen met nagelbijten door hypnose

Soms heb je van die gewoonten die op zich niet veel kwaad kunnen, maar wel heel vervelend zijn. Nagelbijten is zo’n gewoonte. Je bijt die nagel eraf, dan moet je hem opruimen en als je pech hebt bijt je te ver en doe je jezelf pijn. Daarnaast zijn die afgebeten nagels natuurlijk ook geen gezicht en een keer een leuk nagellakje opdoen laat het alleen maar extra opvallen.

Omdat nagelbijten een gewoonte is die de meeste mensen liever kwijt dan rijk zijn ga ik in dit artikel in op nagelbijten en hoe hypnose daartegen kan helpen.

Waarom gaan mensen nagelbijten?

Nagelbijten is een gewoonte die meestal begint in de kindertijd. Er wordt geschat dat 60 procent van de kinderen op hun nagels bijt en 45 procent van de pubers. Nagelbijten wordt vaak geassocieerd met stress, maar er wordt ook vaak aan nagels gebeten tijdens momenten van verveling. Die super saaie geschiedenisles moet je toch op de een of andere manier doorkomen aangezien de docent doorheeft dat lachen naar je schoot lachen naar je smartphone is.

Meestal houdt het nagelbijten op rond het 18e levensjaar, maar als het dan toch doorgaat is het een gewoonte geworden waar je onderbewust mee bezig bent. Pas als je te ver bijt en merkt dat het zeer doet wordt je je dan bewust van hetgeen waarmee je bezig bent.

Nagelbijten en verveling

Bij verveling of gebrek aan belangstelling voor bijvoorbeeld een saaie les fungeert het nagelbijten als een handeling zodat het lichaam en de geest tenminste met iets bezig is tijdens het niets doen.

Nagelbijten en angst

Nagelbijten komt ook vaak voor tijdens of voor een angstig moment, zoals voordat er een presentatie gegeven moet worden. Door het nagelbijten zien je vingers er uiteindelijk niet uit waardoor die angst voor een presentatie alleen maar groter wordt. Het helpt dus eigenlijk ook nog eens niet om de angst te verminderen.

Nagelbijten stress

Naast angst is stress ook vaak een trigger om te beginnen met nagelbijten. Drukte op je werk kan bijvoorbeeld een reden zijn waarom niet de popcorn maar je nagels op het menu staan als je eens een film bekijkt.

Nagelbijten perfectionisme

Als je een extreme vorm van perfectionisme hebt, ook wel bekend als obsessieve compulsieve disorder (OCD), kan het nagelbijten hier een symptoom van zijn.

Nagelbijten ADHD

Veel kinderen die nagelbijten, dus niet alle kinderen die nagelbijten, hebben ook last van andere psychische problemen zoals ADHD en ADD. Angst om alleen te zijn of verlaten te worden of zijn nog vrij laat bedplassers. Nagelbijten kan dus ook een symptoom zijn van een ander probleem.

De gevolgen van nagelbijten

Nagelbijten lijkt misschien niet zo gevaarlijk, maar niets is minder waar. Het nagelbijten beschadigd de huid rond je nagels waardoor die gevoelig kan zijn en zeer kan doen.

Door het nagelbijten kun je soms ook gaan bloeden waardoor je kwetsbaarder wordt voor bacteriën die op die manier in je bloedbaan terecht kunnen komen. Normaal gesproken beschermt je huid je tegen deze bacteriën. Bacteriën en virussen kunnen via je mond naar je vingers gaan en andersom. Hierdoor kun je ernstig ziek worden.

Als je regelmatig je nagels tot bloedens toe afbijt kan dit ook worden gezien als een vorm van zelfmutilatie vergelijkbaar met jezelf snijden en op andere manier schade toebrengen.

Naast deze gezondheidsrisico’s zorgt nagelbijten er ook voor dat je tanden zich niet goed kunnen ontwikkelen. Mensen die op hun nagel bijten hebben daardoor vaker last van scheefstaande tanden dan mensen die niet aan nagelbijten doen. Ook worden je tanden zwakker door het nagelbijten.

Nagelbijten afleren

Nagelbijten afleren is erg lastig. Je kunt bijvoorbeeld proberen om met bitter smakende nagellak jezelf te stoppen. Bij sommige mensen werkt het ook al om gewoon een leuk kleurtje op je nagels te smeren die je niet kwijt wilt.

  • Door je nagels kort te houden is er ook nog maar weinig nagel om te bijten. Helpt dit niet? Dan kun je ook verder kijken naar wat je triggert om je nagels te bijten.
  • Door regelmatig een manicure te nemen investeer je in hoe mooi je nagels er uitzien. Zonde om dat geld weg te bijten toch?
  • Soms is het ook beter om een slechte gewoonte stap voor stap aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld 1 nagel kiezen waar je niet meer op bijt. Op alle andere nagels mag je nog wel bijten. De week daarna kies je een extra nagel waar je ook niet meer op mag bijten. Dus in week 1 heb je 1 nagel waar je niet meer op mag bijten en in week 2 heb je er twee. In week 10 moet het nagelbijten dan voorbij zijn.

Is het toch lastig om ondanks investeringen, het kort houden van de nagels en stap voor stap te stoppen met nagelbijten? Dan is het belangrijk om de onderliggende oorzaak aan te pakken.

Een hypnotherapeut kan je helpen te achterhalen waarom je aan je nagels bijt als je het lastig vindt om dit zelf te achterhalen. Ook kun je een nagelbijtdagboek bijhouden om te achterhalen of je nagelbijt uit verveling, angst, stress, perfectionisme of ADHD.

Hiervoor kan de hypnotherapeut regressie en andere hypnosetechnieken toepassen om te achterhalen wat je triggert om te gaan nagelbijten.

Kinderen nagelbijten afleren

Als kinderen gaan nagelbijten kan dit een teken zijn van stress op school, thuis of in hun sociale kring. Het is dan altijd verstandig om met je kind te praten en eventueel op school te vragen hoe het gaat.

Nagelbijten stoppen met hypnose

Het mooie van nagelbijten is dat je het meestal onbewust doet. Het mooie van hypnose is dat het op je onderbewuste werkt. Je onderbewuste stuurt weer acties aan die je onderbewust uitvoert. Dus alleen daarom al zou hypnose moeten werken om je te laten stoppen met nagelbijten.

Als nagelbijten een gewoonte of ritueel is geworden tijdens verveling kan de hypnotherapeut je helpen om een vervangend ritueel te plaatsen voor waar je eerst nagelbeet. Als je je verveelt is het bijvoorbeeld beter om te gaan tekenen dan om op je nagels te bijten. De hypnotherapeut kan je helpen een nieuw “ik verveel me” ritueel te geven dat minder destructief is.

Er is bijvoorbeeld een geval bekend van iemand die erachter kwam dat hij altijd na het avondeten ging nagelbijten. Als oplossing bedacht de man om voortaan met washandschoenen de borden, bestek en pannen te wassen na het avondeten in plaats van op de bank te zitten en te gaan nagelbijten. Door hypnotherapie werd het nieuwe ritueel na het avondeten in zijn onderbewuste geprogrammeerd.

Is het juist angst dat je triggert dan kan er gekeken worden waarom je bang bent en welke overtuigingen die je hebt die angst creëren. Ego-versterkende suggesties en het wegnemen van irreële angsten kunnen helpen om je te laten stoppen met nagelbijten.

Daarnaast kan de hypnotherapeut je ook andere handvatten geven dan nagelbijten om met de angst om te kunnen gaan. Ontspanningsoefeningen en zelf-hypnose kunnen bijvoorbeeld goed werken tegen angst. Als je bijvoorbeeld die persoon bent die gaat nagelbijten voor een presentatie kun je ontspanning en zelf-hypnose oefeningen krijgen die je kunt gebruiken voor zo’n belangrijk moment. Dit verbetert dan niet alleen het gevoel. Het verbetert ook je uiterlijk omdat je nagels en vingers er netjes en verzorgd uit blijven zien.

Stress is erg vervelend. Een hypnotherapeut kan je helpen te ontspannen en technieken geven om de stress te verminderen en om het makkelijker te maken om nee tegen iets te zeggen als je daardoor stress krijgt.  Ook helpt bewust ontspannen je. Dus ga 20 minuten tijdens de dag op bed liggen en helemaal niets doen. Die 20 minuten kun je ook gebruiken voor zelf-hypnose om je stress te verminderen en om te ontspannen. Het mooie van de staat van hypnose is dat je altijd moet beginnen met ontspanning voordat het therapeutische gedeelte kan beginnen. Je stopt ook pas met ontspannen na het therapeutische deel van de hypnosesessie. Twee vliegen in één klap.

Ook kan je het ritueel van nagelbijten in kaart laten brengen door de hypnotiseur. Wat is bijvoorbeeld het moment wanneer je weet dat je gaat nagelbijten en wat doe je als laatste met de nagel die uiteindelijk in je mond zit. Door de stappen daarin op een andere manier te beleven wordt je ermee geconfronteerd dat het eigenlijk een hele nare gewoonte is.

Om je doel nog sterker te maken kan de hypnotherapeut je ook helpen met een visualisatie van je doel. Een visualisatie van hoe jouw handen, vingers en nagels eruit zien als je er een half jaar niet op gebeten hebt.

Wil je meer weten over hypnose en hoe jij jezelf en anderen ermee verder kunt helpen? Bekijk dan de evenementen en opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

http://www.webmd.com/beauty/nails/stop-nail-biting-tips

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij ontwikkelt verschillende trainingen in hypnose en het instituut geeft steeds meer specialistische trainingen in hypnose. Al jaren is hij de nummer 1 hypnose trainer van Nederland en is vaak gevraagd voor radio en televisie daardoor.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies