Angst om bruggen over te steken
18 augustus 2017 
in Angst
7 min. leestijd

Angst om bruggen over te steken

Angst voor bruggen is iets waar veel mensen stilzwijgend last van hebben. De ene persoon heeft er meer last van dan de ander. Waar de een alleen buikpijn krijgt als hij over een brug moet lopen, fietsen of rijden zal de ander proberen om de hele route aan te passen om maar niet over een brug te hoeven rijden. Doordat we in Nederland zelfs wegen hebben die onder kanalen doorgaan is dit ook nog iets dat mogelijk is.

Om ervoor te zorgen dat je gewoon de kortste weg naar je bestemming kunt nemen ga ik in dit blog in op het overwinnen van de angst om bruggen over te steken.

Angst voor bruggen

De angst voor bruggen kan heel veelzijdig zijn. Je bent op weg naar iets en opeens moet je een brug over. Vooral als je een grote brug moet oversteken, zoals over een van de grote rivieren in Nederland, kan de angst opeens toeslaan.

Je kunt bijvoorbeeld bang zijn dat de brug instort, of juist bang zijn dat jij instort op de brug door de angst en je eigenlijk nog niet eens precies weet waarom je bang bent.

Als je last hebt van rijangst of hoogtevrees heb je vaak ook een hogere kans om angst voor bruggen te hebben. Je wilt bijvoorbeeld niet dat je van de brug af valt of dat je midden op de brug autopech krijgt en dan het hele verkeer blokkeert.

Herkennen van angst voor bruggen

Je bevriest door de angst en zet je auto aan de kant. Wellicht heb je zelfs je kinderen aan de telefoon die je voor deze éne keer mentaal steunen om de brug over te steken.

In deze video is te zien hoe de angst voor bruggen eruit kan zien en hoe die angst je kan verlammen als je een brug moet oversteken.

Dit is een vrij extreem voorbeeld, want soms kun je wel doorrijden maar met meer stress dan zonder een brug.

Je kunt last krijgen van de volgende symptomen bij angst voor bruggen:

  • Versnelde hartslag
  • Sneller ademhalen
  • Zweten
  • Trillen
  • Huilen
  • Langzamer gaan rijden/fietsen/lopen of stilstaan
  • Spanning in je spieren
  • Kippenvel

Ontstaan van angst voor bruggen

Om angst te overwinnen is het vaak nodig om te weten waarom de angst voor bruggen is ontstaan. Vroeger stond ik er in ieder geval nooit bij stil dat een brug kon instorten. Toen stortte er opeens een brug in ergens in de V.S. Uiteindelijk werd duidelijk dat de bruggen daar niet voldoende onderhouden worden en verroest waren.

Toen kregen we ook opeens last van snelheidsregulaties bij bruggen over de grote rivieren. Voor wie weleens in Duitsland over de A2 heeft gereden daar staat vaak een file voor de brug die over de Rijn gaat omdat iedereen daar maar met 60 kilometer per uur over mag. Daarbij voelt de weg op zo’n lange brug nooit zo mooi egaal als op de aarde.

Door dit soort voorvallen en maatregelen kan de angst voor bruggen natuurlijk wel ontstaan.

Daarnaast kan de angst ook zijn meegegeven door je ouders als één van hen er bijvoorbeeld ook last van had of de angst is ontstaan door een gebeurtenis in het verleden.

Als je geen duidelijke oorzaak hebt voor je angst voor bruggen kan een hypnotherapeut je helpen met regressietherapie. Tijdens zo’n regressietherapie daal je af naar je onderbewuste om daar te zoeken naar overtuigingen en herinneringen die voor je angst voor bruggen hebben gezorgd.

Wanneer een herinnering de oorzaak is van een dergelijke angst kan je tijdens regressietherapie op een andere manier kijken naar dat moment dan toen je het voor het eerst meemaakte. Hierdoor kan je angst voor bruggen al overwonnen worden.

Angst voor bruggen overwinnen

De angst om bruggen over te steken overwinnen kan op meerdere manieren. Zoals gezegd kan regressietherapie een rol spelen bij het overwinnen van de angst voor bruggen. Daarnaast kan je gebruikmaken van cognitieve gedragstherapie. Deze technieken zijn vaak effectiever als je die ondergaat terwijl je onder hypnose bent. Daarom maken de meeste hypnotherapeuten hier ook gebruik van.

Welke brug is het engst?

Bij één van die technieken maak je een lijstje van de angsten die je hebt met bruggen. Verschillende scenario’s zet je op een rijtje van het minst eng, naar het meest eng.

Zoals wandelen op een loopbrug, wandelen op een fietsbrug, wandelen op een brug die ook voor auto’s is en vervolgens deze scenario’s met de fiets en met de auto.

Door deze gebeurtenissen op volgorde van minst eng naar meest beangstigend te zetten kun je geleidelijk geconfronteerd worden met die angst.

In eerste instantie kan dit bijvoorbeeld door visualiseringen van die gebeurtenissen, zoals een geleide visualisatie door een hypnotherapeut. Als je tijdens zo’n visualisatie last krijgt van de symptomen van angst kan je direct oefenen met technieken om die angstreactie te verhinderen.

Meestal wakkert de lichamelijke angst de angst namelijk alleen maar meer aan. Door de lichamelijke reactie op angst te stoppen of te verminderen maak je vaak al een grote stap om je angst om bruggen over te steken helemaal te overwinnen.

Vertrouwen in de brug krijgen

Als je bang bent dat de brug instort net op het moment dat jij eroverheen rijdt is het belangrijk om weer vertrouwen in de brug te krijgen. Ligt je angst meer aan je eigen rijvaardigheid, dan kun je kijken of je iets tegen rijangst kunt doen.

Overtuigingen over de brug veranderen

Een van de eerste dingen die je kunt doen is nagaan welke overtuigingen je hebt waardoor je bang bent om een brug over te steken.

Deze overtuigingen kun je vaak achterhalen door een aantal keer jezelf de waarom vraag te stellen.

Waarom ben ik bang om bruggen over te steken? Antwoord > waarom dit antwoord? Antwoord > waarom dit antwoord?

Met die methode kom je vaak bij diepe onderliggende overtuigingen die vaak meer in je onderbewuste dan je bewuste zitten. Vervolgens kun je jezelf afvragen of die overtuiging logisch is en als dat niet zo is er juist een logische overtuiging tegenover zetten. Door die logische overtuigingen te herhalen tijdens zelfhypnose kun je de angst voor bruggen verminderen.

Visualisaties voor meer vertrouwen in de brug en jezelf

Een andere hypnosetechniek die je kunt gebruiken is visualisaties. Als je bang bent dat je opeens heel raar gaat rijden op de brug kun je juist visualiseren hoe het oversteken van de brug gaat als het wel goed gaat.

Je visualiseert dan hoe jij in je auto zit, je “voelt” het stuur als het ware in je handen en ruikt de geur die je auto normaalgesproken heeft. Je ziet het verkeer om je heen en je reageert adequaat als iemand van baan verwisseld of als de weg opeens een versmalling heeft.

Tijdens zo’n visualisatie visualiseer je ook de emoties die je hebt, of beter gezegd die je wilt hebben. Je visualiseert een kalme ademhaling, het gevoel van controle over je auto en het gevoel van inzicht in de weg en het verkeer om je heen.

Als je het lastig vindt om dit vanuit het niets te doen kan een hypnotherapeut je eerst helpen met een geleide visualisatie waarin alles juist goed gaat.

Kalm blijven als je de brug oversteekt

Soms moet je nog voordat je de angst overwonnen hebt je angst de baas blijven omdat je gewoon over een brug moet rijden. In dat geval zijn er meerdere manieren om kalm te blijven.

Blijf ademen

Je hersenen hebben zuurstof nodig om goed te functioneren, maar niet te veel dus ga niet hyperventileren. Blijf kalm ademhalen terwijl je de brug over rijdt. Het maakt niet uit als je diesel en benzine geuren ruikt. Dit hoort er allemaal bij en als de lucht zo ruikt heb je in ieder geval genoeg zuurstof in je systeem om dat op te merken.

Daarbij kun je de rest van je lichamelijke reacties hiermee onderdrukken, zoals spierspanning in je armen. Bedenk je bij elke ademhaling dat je de zuurstof stuurt naar de plaats die gespannen voelt om het meer te ontspannen.

Focus je aandacht op de weg

Als je last hebt van paniek kan je op van alles gaan letten, behalve de weg. Je merkt bijvoorbeeld dat je duizelig wordt van de angst en let alleen nog maar op je lichaam. Probeer toch je aandacht op de weg te houden. Zie de andere auto’s om je heen, voel hoe de banden contact maken met het wegdek, dat kun je vaak voelen aan de stoel waarop je zit. Hoor het geluid van de wind die langs je auto glijdt.

Blijf in het hier en nu

De focus op de weg houden en het ademen is belangrijk om met je gedachten in het hier en nu te blijven. Je kunt allerlei gedachten hebben over wat er allemaal wel niet mis kan gaan, maar door met je gedachten en focus bij de weg te blijven anticipeer je veel sneller als er wel wat fout gaat. Hierdoor zal alles juist goed gaan in plaats van fout.

Autorijden is vooral een spel van anticiperen op mede weggebruikers, zeker op een drukke brug.

Wil je meer weten over het overwinnen van angsten? Kom dan eens naar een seminar of workshop en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->