Angst voor vogels overwinnen met hypnose
12 augustus 2019 
in Angst
6 min. leestijd

Angst voor vogels overwinnen met hypnose

Angst voor vogels hebben is ontzettend onhandig. Relaxed een citytrip maken? Vergeet het maar, want elk mooi plein zit vol met duiven. Het strand? Vergeet dat ook maar want daar zitten die vervelende zeemeeuwen die graag patatjes pikken. En is het je wel eens opgevallen hoe groot die meeuwen eigenlijk zijn? Om ervoor te zorgen dat jij toch gewoon kunt genieten van het strand of een citytrip ga ik in dit artikel in op het overwinnen van angst voor vogels.

Als je angst voor vogels hebt vind je het lastig om in de buurt van vogels te zijn. Je kunt het ook lastig vinden om naar buiten te gaan (want daar zijn vogels) en kunt dan uren bezig zijn met het plannen van even naar de winkel gaan omdat je visualiseert hoe je uit de buurt blijft van vogels.

Wanneer je dan toch met een vogel wordt geconfronteerd slaan je gedachten helemaal op hol over wat er kán gebeuren. Hierdoor kun je bij ernstige gevallen zelfs een paniekaanval krijgen.

  • Je gaat trillen.
  • Je zweet meer.
  • Je hartslag gaat omhoog.
  • Je bloeddruk gaat omhoog.
  • Je kunt bevriezen.
  • Je kunt wegrennen (soms zonder te zien waarheen).

Dit zijn allemaal symptomen van angst.

Omdat vogels voor de meeste mensen ongevaarlijk zijn is de angst voor vogels meestal iets wat kan ontstaan tijdens je kindertijd. Dit komt omdat overtuigingen over hoe de wereld werkt, en voor welke dieren je bang hoort te zijn, ontstaan tot ongeveer je zevende levensjaar.

Een ervaringsdeskundige op het internet laat ook weten dat zijn angst is ontstaan toen hij met een groep vrienden een vogeltje ging verzorgen die gewond was geraakt. Ze waren er elke keer trots op dat wanneer ze de schoenendoos opendeden waar het vogeltje in lag deze nog niet dood was en nog leefde. Blijkbaar was hij in de veronderstelling dat het vogeltje altijd in die staat zou zijn totdat hij dood zou gaan. Nietsvermoedend deed hij de doos open en het vogeltje vloog opeens naar zijn gezicht. Op dat moment realiseerde hij zich pas hoe groot het vogeltje was (opeens zo groot als een valk) en wat voor klauwen hij had. Sindsdien heeft hij angst voor vogels, tot ver in zijn volwassen leven[1].

Als je angst voor vogels ervoor zorgt dat je niet kunt genieten van normale dingen, zoals een terrasje pakken of even naar de dierentuin gaan, is het belangrijk om hier iets tegen te doen. Er zijn meerdere manieren om je angst voor vogels te overwinnen.

Hypnose kan bij deze manieren helpen.

Regressie is zelfs een hypnose techniek om je angst voor vogels te achterhalen als die niet zo duidelijk is als bij het bovengenoemde voorbeeld. En zelfs wanneer dit voor jou wel duidelijk is. Met regressie ga je terug naar het moment waarop je angst is ontstaan terwijl je onder hypnose bent.

Vervolgens ga je iets doen met dat moment. De hypnose-expert begeleidt je hierbij om dit moment vanuit een andere hoek te bekijken. Je kunt je bijvoorbeeld inleven in de vogel, die waarschijnlijk doodsbang is voor een groot mensenkind en die in die angst probeert weg te vluchten en als jij dan met je gezicht boven die doos zit, lijkt het er heel sterk op dat hij je aanvalt. Terwijl het vogeltje banger voor jou is dan jij voor hem.

Deze techniek kan al veel doen om je angst voor vogels te verminderen.

Een andere manier om je angst voor vogels te verminderen is door jezelf minder gevoelig te maken. Dit wordt gedaan met confrontatie voor de angst. Je maakt hiervoor eerst een top 10 van angsten voor vogels, zoals:

  1. Foto van een vogel.
  2. Video van een vogel.
  3. Een opgezette vogel.
  4. Een papagaai.
  5. Een merel.
  6. Een ekster.
  7. Een duif.
  8. Duiven voeren.
  9. Een papagaai aaien.
  10. Een valk op de arm hebben.

Dit is slechts een voorbeeld.

Om jezelf minder gevoelig te maken voor de angst confronteer je jezelf met de angst. Je confronteert jezelf net zo lang totdat je verveeld raakt over waarmee je bezig bent. Dan weet je zeker dat de angst weg is.

In de eerste instantie kan het heel eenvoudig zijn, zoals kijken naar een foto of video. Bij een opzette vogel kan het al anders zijn. De hypnose-expert kan je dan helpen om goed naar de vogel te kijken.

Dit kan bijvoorbeeld eerst geoefend worden met een geleide visualisatie van het bekijken van de opgezette vogel. Deze kan als volgt gaan.

“Je gaat straks een opgezette vogel bekijken. Kijk er dan eens echt naar. Kijk naar de veren en de patronen, kijk naar de bek een de kleine neusgaatjes op de bek. Kijk naar de poten en de klauwtjes. Raak de opgezette vogel eens aan. Voel hoe glad de veren zijn en hoe broos de pootjes eigenlijk aanvoelen. Het is helemaal niet eng, de vogel is juist mooi.”

Deze visualisatie terwijl je onder hypnose bent helpt je om met de juiste mindset naar de vogel te kijken en je angst te confronteren.

Daarnaast kun je ook suggesties krijgen die je helpen om je fysieke reactie op angst te controleren zodat je fysieke reactie je mentale angst reactie niet erger maakt.

Dit kunnen bijvoorbeeld suggesties zijn zoals:

“Je blijft rustig ademhalen.”

“Je voelt je zolen op de vloer/grond staan.”

“Je ontspant je spieren.”

“Je glimlacht.”

Deze suggesties kunnen anders zijn, afhankelijk van jouw problemen wanneer je angst ervaart.

Je gedachten bepalen ook veel van hoe je omgaat met vogels. Als je bijvoorbeeld picknicks vermijdt vanwege je angsten kan het omdenken van belemmerende gedachten je helpen om toch je huis uit te gaan.

Bijvoorbeeld

Gedachte: Vogels pakken mijn eten af.

Omdenken: Vogels zijn nieuwsgierig en als ik iets laat vallen eten ze het op.

Gedachte: Vogels gaan me aanvallen.

Omdenken: Vogels zijn bang voor mij en vliegen weg.

Ook met dit omdenken kan de hypnose-expert je helpen. Wat voor omdenk-acties je krijgt hangt af van de overtuigingen die jij over vogels hebt.

Dit soort overtuigingen kun je achterhalen met de regressie of met een Socratisch-gesprek waarin de waarom-vraag een aantal keer wordt herhaald om zo tot de kern van je overtuigingen over vogels te komen.

Het overwinnen van je angst voor vogels kan dus op meerdere manieren. De makkelijkste manier is om met regressie iets te doen met het moment waarop je angst is ontstaan. Dit doe je terwijl je onder hypnose bent.

Dan kun je jezelf minder gevoelig maken voor je angst. Door de confrontatie ermee aan te gaan tot op het moment dat je verveeld raakt door vogels. Op dat moment weet je zeker dat je niet geagiteerd of angstig raakt door vogels.

Een derde manier is door je gedachten over vogels om te denken. Hier is een vorm van mindfulness voor nodig en hypnose helpt hier ook goed bij.

Wil je meer weten over hoe hypnose werkt en hoe je mensen kunt helpen? Kom dan eens naar de hypnose playshop waar je de basis van hypnose onder de knie krijgt.

Heb je het idee dat je direct meer wilt leren dan alleen de basis? Kom dan eens naar een seminar of schrijf je direct in voor een van onze opleidingen. Vraag naar de online mogelijkheden als dit beter bij je past.

Pin ook deze handige infographic als geheugensteuntje:

angst voor vogels overwinnen

 

[1] https://www.quora.com/Why-are-a-lot-of-people-incredibly-afraid-of-birds

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij ontwikkelt verschillende trainingen in hypnose en het instituut geeft steeds meer specialistische trainingen in hypnose. Al jaren is hij de nummer 1 hypnose trainer van Nederland en is vaak gevraagd voor radio en televisie daardoor.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->