Junkfood kennen we wel, dat is voedsel dat niet goed voor je lichaam is. Natuurlijk kun je dit af en toe wel eten, dan is dat niet direct dramatisch. Maar wanneer je structureel junkfood eet, kan dit natuurlijk wel allerlei negatieve reacties veroorzaken.
Misschien heeft niet iedereen dit echt door. Dat het een soort ‘ignorance is bliss’ is, wat maakt dat ene dingetje uit? Maar als je dit blijft opstapelen, kun je opeens in een situatie zitten waarin het allemaal verschrikkelijk is.
Dit is zo met voeding, maar zo is het ook met leren. Junk learning.
Er zijn maar weinig mensen die aan superfood learning doen, de tegenhanger. De goede dingen doen en met goede modellen werken om te leren.
Een model dat ik heel interessant vind.
Veel junk learning heb je meegekregen van vroeger. Dit is natuurlijk niet allemaal zooi, maar je leert van mensen die vroeger ook van alles hebben meegekregen wat troep was. Op die manier kunnen junk-overtuigingen ontstaan.
Bijvoorbeeld dingen als:
Je bent het niet waard.
Je bent niet goed genoeg.
Maar het kan nog veel subtieler, zoals:
Wij zijn voor een dubbeltje geboren, dan word je nooit een kwartje.
Rijke mensen zijn slecht.
Alle politici liegen.
Vooral die laatste stelling is niet handig als je zelf een baan in de politiek ambieert. Dan ga je dat of niet doen of je hebt heel veel problemen wanneer je er toch voor kiest, omdat die zooi-gedachten toch in je hoofd zitten.
Nu zeg ik niet dat het niet voorkomt. Natuurlijk zijn er rijke mensen die slecht zijn en politici die liegen, maar je hebt ook vuilnismannen die slecht zijn en liegen. Dus dat maakt niet uit.
Als je zegt dat alle bouwvakkers liegen of alle vuilnismannen slecht zijn, slaat dat nergens op. Maar bij rijke mensen of politici denk je opeens “ja inderdaad”, dan heb je ergens junk learning opgepikt.
Op zich maakt het niet uit, maar wanneer je door dit soort overtuigingen wordt belemmerd in je groei is het wel een probleem. Je hebt misschien geen last van de liegende politici, maar als je denkt dat je het niet waard bent om gelukkig te zijn of dat je niet rijk kunt zijn, dan belemmert dit je wel.
Die gedachten of overtuigingen zijn ook het gevolg van junk learning geweest.
Die belemmeren je in je groei in geluk, financiële vrijheid of het vinden van liefde. Het is bullshit als je denkt dat je dit niet waard bent. Dit heb je misschien ergens opgepikt in situaties die je hebt meegemaakt of van mensen om je heen, maar het is natuurlijk niet zo.
Overtuigingen dat je geluk, financiële vrijheid of liefde niet waard bent zijn allemaal vormen van junk learning.
Wat gebeurt er met je brein?
Wanneer je het brein van iemand die schaakt vergelijkt met iemand die turnt, dan zijn dit twee hele verschillende breinen. Dit is ook logisch.
Je zou zeggen dat het bedenken de zetten bij schaken een taak is voor de linkerhersenhelft, maar mensen die al hun hele leven schaken herkennen soms de plaatsing van de pionnen op het bord als een gezicht en baseren daar hun volgende set op. Het herkennen van gezichten is iets dat in de rechterhersenhelft gebeurt.
Dus als jij je hele leven schaakt, zie je dit op die manier terug je de hersenen als die worden vergeleken met iemand die nooit schaakt.
Zoals jij je kind herkent, zo duidelijk zien schakers de mogelijke zetten op een schaakbord.
Bij turners zijn de motorische vaardigheden aangeleerd en is het brein hier ook op aangepast. Logisch, want je moet alles wel moeiteloos kunnen uitvoeren.
Helaas past je brein zich ook aan, aan shit.
Als jij blijft geloven dat je bepaalde zaken niet waard bent en je herhaalt dat steeds in je gedachten, dan krijg je in je hersenen hele grote verbindingen, waardoor die gedachten steeds meer vat op je krijgen. Het gaat letterlijk een groter deel van je brein innemen, totdat het een grote vuilnisbelt is van allerlei verbindingen die nergens op slaan.
Hierdoor bouw je een identiteit op een mentale vuilnisbelt. Er is allemaal vuilnis in je hoofd geflikkerd, daar kon je niets aan doen, maar daar ga jij dan je identiteit op bouwen.
Dit is natuurlijk – zacht uitgedrukt – niet relaxed.
Wat kun je hier nu tegen doen?
Je kunt in ieder geval wat anders gaan doen. Om nu direct niet te doen wat je deed is heel lastig, maar je kunt wel wat anders doen.
Je kunt bijvoorbeeld leren schaken. Eerst gaat dat niet goed, maar door te blijven oefenen gaat het steeds beter. Als ik maar vol blijf houden, dan gaat het op een gegeven moment redelijk en daarna goed. Wanneer ik er heel veel uren insteek, kan ik op een gegeven moment heel goed worden.
Dus het herhalen van het nieuwe gedrag werkt, want dan ga je ook weer nieuwe verbindingen maken.
Wat ga je doen? Er zijn meerdere dingen die je kunt doen.
80/20 model
Ten eerste kun je gebruikmaken van het 80/20 model. Van dit principe.
Dit vind ik een van de mooiste mentale modellen die er is en die ik leuk vind om te gebruiken.
Twintig procent van je tijd of van wat je doet op je werk, in je relatie, in je financiële huishouding, bij mensen of in je communicatie zorgt voor tachtig procent van het resultaat om je heen.
Als dit twintig procent shit is, heb je tachtig procent resultaat als shit.
Maar wat als dit goed is en je filtert dit uit van de goede dingen? Stel je voor dat je van die twintig procent goede dingen die je doet, dat je dat honderd procent van je tijd doet, of misschien tachtig procent.
Dan heb je 400 procent (4×20=80) resultaat.
Als je die twintig procent zou kunnen verspreiden naar honderd procent.
Daar weer van heb je ook weer de 80/20 regel.
Dus dan is 4% van de tijd, zorgt voor 60% van het resultaat.
In een uur therapie heb je dan vijf minuten die bepalend zijn voor 60% van het effect van de sessie.
Dus op je werk ben je vaak 4% van de tijd met de dingen bezig die zorgen voor het meeste resultaat.
Deze manier van denken kan je helpen om anders te gaan kijken naar je situatie, naar wat je aan het doen bent. Dit is een manier van “superfood learning”. Op een andere manier iets bekijken, iets doen en iets leren.
Wanneer je je aanleert om op die manier te kijken, ga je automatisch anders denken. Je brein past zich aan.
Dan gaat het er niet om of je iets wel of niet kan. Je kijkt puur naar de resultaten die je behaalt.
Wat is het resultaat van mijn communicatie? In de liefde of op mijn werk? Wat doe je nu 20% van de tijd goed om voor 80% goede resultaten te zorgen?
Dus je focust je op wat goed gaat, op de positieve kanten. Die kun je namelijk uitvergroten.
Dit is een manier van denken die ik heel erg belangrijk en interessant vind, omdat die ervoor zorgt dat je veel meer gaat kijken naar wat je goed doet in plaats van wat je niet goed doet.
Hypnose
De tweede manier om superfood learning te doen is hypnose. Dan gaan we kijken naar het moment waarop een bepaalde overtuiging is opgepikt, zoals de overtuiging dat je iets niet waard bent.
Ergens heb je die opgepikt. Je hebt misschien iemand horen zeggen dat geld slecht is of dat rijke mensen slecht zijn. Je kunt denken dat je dit helemaal niet wil meenemen van die mensen van toen, misschien je ouders of een docent of iets dergelijks.
Dan kun je dit daar teniet doen. Je kunt het in je hypnose niet aannemen en opgroeien zonder die troep in je hoofd.
Je maakt een soort parallelle jeugd in je gedachten en dit heeft effect in het nu.
Het klopt dat de verbindingen die er altijd waren er nog steeds zijn, maar je hebt hier een alternatieve route aan toegevoegd die beter werkt[1]. Je brein kiest toch altijd voor dat wat het meeste plezier geeft, het makkelijkst is en de minste moeite kost.
De route met alle zooi erin geeft dit gevoel niet. De nieuwe route wel en dan krijg je ook nog telkens dopamine, omdat het zo goed voelt. Dan zal je brein die route sterker maken.
Het leuke aan je brein is dat na verloop van tijd de ongebruikte rotzooi-verbinding wordt opgeruimd. Dan bestaat die gewoon niet meer.
Je kunt dus gebruikmaken van het 80/20 model of je kunt hypnose gebruiken. Dan moet je natuurlijk wel hypnose kunnen toepassen.
Beluister ook deze podcast:
https://www.buzzsprout.com/195236/1268932-junklearning-veroorzaakt-hersenschade
Dus even een stukje schaamteloze promotie.
Je kunt namelijk meedoen aan een hypnose playshop in Wormerveer of Zwolle. In de playshop leer je hypnose.
Je kunt ook naar een seminar komen, waar je ook hypnose leert en ziet hoe hypnose kan werken om kleine en grote problemen op te lossen.
Of je schrijft je gewoon direct in voor de opleiding van het Hypnose Instituut Nederland om jezelf of andere mensen te helpen, bijvoorbeeld met de bovengenoemde techniek. De opleidingen kun je volgen in Wormerveer, Zwolle of online.