arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat wil ik met mijn leven? Wat je nodig hebt
6 december 2020 

Wat wil ik met mijn leven? Wat je nodig hebt

Wat is het probleem waar je doorheen gaat werken? Als je hierop antwoord geeft doe je allerlei veronderstellingen, namelijk dat er een probleem is en dat hij er straks niet meer is. Want je gaat er doorheen en daarna is hij weg.

Dit ga je doen, want je gaat ook werken. Je kunt bijvoorbeeld werken aan het antwoord op de vraag: “Wat wil ik met mijn leven”.

Je kunt dan allerlei interessante vragen toevoegen in een sessie.

Je kunt bijvoorbeeld vragen: “Wat zou je willen?”

Let op je focus

Mensen weten vaak heel goed wat ze niet willen. Ik wil geen angst in het vliegtuig. Ik wil geen depressie. Ik wil niet dit, ik wil niet dat.

Het lijkt allemaal heel logisch dat dit gezegd wordt. Maar je blijft dan wel maar bezig met je angst en het vliegtuig.

Als je zegt, denk niet aan een roze olifant, dan denk je er toch aan.

Het is dus veel handiger om te denken aan wat je wel wilt.

Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik wil me vrij voelen in een vliegtuig.”

In dat geval koppel je vliegtuig niet aan angst, maar aan vrijheid.

Dus wat je wel in je leven wilt is een goede vraag om jezelf eens te stellen. Hiermee help je jezelf ook om meer te focussen op wat je wel wilt.

Wat wil je nu?

Tijdens een trainingssessie werd dit ook gevraagd en toen kwam het antwoord: “Ik wil me weer goed voelen. Ik voel me minderwaardig en ik heb het gevoel dat mensen op me neerkijken. Dat wil ik gewoon niet meer. Ik wil dat mensen tegen me opkijken. Dat ik ertoe doe.”

Dit vond dit heel interessant. Dat je wilt dat mensen tegen je opkijken. Je wilt eigenlijk doen wat jij niet wilt dat andere mensen bij jou doen. Want als jij wilt dat mensen tegen je opkijken, dan moet jij op ze neerkijken. Dat kan dan niet anders. Dan moeten ze bij wijze van spreken lager staan dan jou.

Heel interessant en een klassiek voorbeeld van de gepeste en de pester. Mensen die gepest zijn willen dat bijvoorbeeld niet meer en dan gaan zij maar pesten. Want dan word je immers niet meer gepest.

Dit gebeurt niet altijd in de klas. De pester wordt dan misschien thuis gepest, door de ouders of een oudere broer of zus. Dan gaan ze op school iemand in elkaar rossen, of iemand onderdrukken, zodat dat hen tenminste niet op school gebeurt.

Helaas is dit een slechte strategie, want er is altijd iemand anders het slachtoffer. Alleen eigenlijk heb je twee slachtoffers.

Want stel je voor dat de persoon die pest een fijne thuissituatie had en die een fijne jeugd had, zou hij dat dan nog doen? Nee. Nu kun je een uitzondering hebben van iemand die het leuk vindt, maar dat komt niet vaak voor.

Het gepeste jongetje of meisje zien we als het slachtoffer. Dit is heel logisch, want het kan invloed hebben op de rest van het leven.

Maar als je het pesten echt helemaal wilt uitbannen, moet je ook de pester helpen. Die moet op een positieve manier aandacht krijgen om zijn verhaal op te lossen.

Als je er de agressor uithaalt, dan worden er minder slachtoffers gemaakt.

Dat is vaak een betere strategie dan om alleen de slachtoffers te helpen.

Het interessante aan deze sessie is dat ondanks de hypnose van ‘ik wil ertoe doen’ er wat bijzonders gebeurde. We deden een regressie. Dan ga je terug naar het moment waarop het gevoel is ontstaan dat mensen op je neerkijken en dan verander je dat moment, zodat je er op een andere manier mee om kunt gaan.

Daarna voelde hij zich prima en had hij niet meer de behoefte om op andere mensen neer te kijken. Of dat mensen naar hem moesten opkijken. Hij voelde zich juist gelijkwaardig.

Vanuit welke emotie wil je iets met je leven?

Dat is ook heel interessant. Bewust wilde hij dat mensen tegen hem opkeken. Dit kwam vanuit het gevoel van minderwaardigheid. Als dat gevoel weg is, dan wil je weer iets heel anders.

Als ik heel bang bent en je vraagt me iets, dan geef ik daar vanuit dat gevoel een antwoord op. Maar als ik me heel vrij voel, dan geef ik een heel ander antwoord.

Dus wat je bewust wilt is waarschijnlijk niet wat je nodig hebt.

Dus die onbewuste drang naar erkenning kan veranderen als je jouw verhaal kunt veranderen. Wat wil je dan? Dan kan er een heel ander antwoord komen.

Dit is het mooie wat met hypnose te bereiken is. Je krijgt niet per se wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Vaak is dat dan ook wat je eigenlijk wilt.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar pesters en wie gepest is. Stel je voor dat we bij die personen de verhalen neutraliseren die voor dit gedrag zorgen. Bij kinderen is dit vaak lastig, omdat die thuis nog midden in die situatie zitten. Dan moet je juist de ouders helpen.

Stel je voor dat ze een prima jeugd hebben, zou je dan nog iemand pijn doen? Stel je voor dat je genoeg zelfvertrouwen en zelfwaardering hebt? Dan pest je niet en dan word je ook niet gepest.

Als je alles wegstreept, dan blijft er maar één ding over en dat is liefde. Vanuit echte liefde doen mensen nooit kwaad.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/1903733-datgene-wat-jij-wilt-is-vaak-niet-hetgeen-dat-je-nodig-hebt?play=true

Emotie en het nemen van beslissingen

Wat je wilt in het leven is natuurlijk een keuze die je kunt maken. Onderzoek laat ook zien dat emoties ontzettend veel invloed hebben op de keuzes die we maken. Ze hebben veel invloed op wat we wel en niet willen.

Emoties kunnen zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op de beslissingen die je maakt[1].

Vaak willen we rationeel beslissingen nemen over ons leven, maar dan kan het dus handig zijn om emotionele gebeurtenissen uit je leven te verwerken, zodat je vanuit een liefdevolle basis voor jezelf (en daardoor voor de wereld) kunt bepalen wat jij bijvoorbeeld wilt met je leven (of gewoon het avondeten😊).

Als je kijkt naar wat je dagelijks doet, spelen emoties ook een belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld bezig bent met persoonlijke relaties of persoonlijke doelen waarvoor je mensen nodig hebt, dan proberen veel mensen vaak conflicten te vermijden.

Afleiding en het herwaarderen of herkaderen worden vaak gebruikt om je beter te voelen. Dus je gaat muziek luisteren, een boek lezen, gamen of totaal wat anders doen om je af te leiden van slechte emoties[2].

Dat herkaderen is bijvoorbeeld iets wat je doet met regressietherapie wanneer je hulp krijgt van een hypnotherapeut, maar dit is ook iets wat je kunt doen met zelfhypnose. Dan is het wel handig dat je weet waarmee je bezig bent.

Je doelen reguleren je emoties

Naast dat emoties je doelen reguleren, geldt dit ook andersom. Afhankelijk van het doel dat je hebt kan dit ook je gedrag beïnvloeden. Als jij dus van tevoren kiest, dan kan de emotie daarna volgen.

Als jij je bijvoorbeeld goed wilt voelen, dan kies je vaker de situatie waarin je je wilt bevinden, verander je die situatie sneller, ga je sneller afleiden en ga je ook sneller een situatie voor jezelf herkaderen.

Heb je doelen zoals het krijgen van meer vrienden? Dan ga je meer aan de slag met het herkaderen en als je bezig bent met het managen van hoe je overkomt, onderdruk je emoties meer (je komt misschien niet direct voor jezelf op dan, waar je dat sneller doet als het je niet boeit hoe je overkomt)[3].

Hypnose en wat je wilt

Bij hypnotherapie is wat je wilt heel belangrijk. Meestal voer je voor de therapie zelf een verkenningsgesprek. In dit gesprek geef je aan wat je belangrijk vindt en wat je wilt bereiken, zoals ook in het voorbeeld van de sessie in de tekst.

Wanneer vervolgens hypnose wordt geïnduceerd, kun je op deze waarden en levensdoelen gewezen worden, zodat je tijdens de hypnosesessie je focus hebt op je doel en op wat je wilt bereiken[4]. Dit kan bijdragen aan het verlagen van je stress en het krijgen van meer voldoening van je leven.

Dit kun je ook doen wanneer je ’s ochtends met zelfhypnose bezig bent, om op die manier je focus voor de rest van de dag goed te hebben. Op die manier ga je namelijk meer doen wat goed is voor wat je echt wilt en nodig hebt in je leven.

Wil je meer weten over hypnose en hoe dit je kan helpen om te bereiken wat je wilt in je leven? Kom dan eens naar een gratis online masterclass.

Of schrijf je in voor een van onze opleidingen. De opleidingen worden online gegeven om de voortgang van de opleiding te garanderen en zodat jij lekker in de flow kunt blijven. De buitenwereld heeft dan veel minder invloed op het kunnen volgen van lessen.

Bronnen:

[1] https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-psych-010213-115043

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5482525/

[3] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jopy.12447

[4] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00207144.2020.1722028

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies