arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juli 2020 

Code rood: Je kunt meer dan je denkt

Code rood betekent voor veel mensen code dood. Want mensen blijven liever in de comfortzone, in de dode zone.

Deze zin heeft wel een kern van waarheid voor mensen. Veel mensen stoppen met bewegen of blijven zitten wanneer het te warm is. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, maar de vraag is wel heb je ergens last van of denk je ergens last van te hebben?

Wat die twee zaken zijn heel verschillend.

Ik zal even een voorbeeld geven.

Vorig jaar maart ben ik begonnen met CrossFit. Hiervoor heb ik hele goede begeleiding en dit scheelt echt al de helft, of zelfs nog meer.

Dus ik begrijp het als je zegt: “Ik ga me niet forceren.” Daar heb ik het hier eigenlijk ook niet over. Hij zei: “We gaan veertig minuten bewegen.” Ik dacht dat ik dat ook wel kon, maar na acht minuten zei mijn lichaam: “We stoppen, we vallen flauw en ik moet kotsen.” Maar ik ben toch doorgegaan. Je zou kunnen zeggen dat ik toen over mijn grens ben gegaan. Dan ben ik in die veertig minuten toch zeker vijf keer over mijn grens gegaan.

Maar ik leerde daar iets heel interessants, wat pas maanden later echt tot me doordrong. Die middag voelde ik me goed man. Ik zag er niet uit, maar ik voelde me goed. Dat was leermoment één.

Een tijd later had ik precies hetzelfde gevoel. Toen zei de trainer dat ik tien keer een bal moest pakken en ik deed het gewoon. Leermoment twee.

Toen dacht ik: “Wow, mijn lichaam kan gewoon vijf keer meer dan ik dacht.”

Nu een paar jaar later voel ik pas wat mijn lichaam wel of niet kan.

Ik denk nog niet eens dat ik de grens van mijn lichaam heb opgezocht van wat wel of niet kan. In het begin wel. Toen werd ik overmoedigd en ging ik heel veel trainen. Daardoor kreeg ik een blessure. Mijn lichaam gaf aan: “Tot hier en niet verder.”

Je kunt dan wel doortrainen, maar wel heel licht, heel voorzichtig.

Heel veel zit dus in je hoofd en niet in je lichaam. Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met overgewicht. Die gaan door, maar heel veel grenzen zitten in hun hoofd. Het lichaam kan veel meer. Ja, je kunt neervallen en zelfs echt over je nek gaan, maar je kunt daarna gewoon doorgaan.

In je hoofd misschien niet, maar je lichaam kan het wel.

Denk maar eens aan een noodsituatie, dan kun je ook opeens veel meer dan in een normale situatie.

In principe kun je dit ook bij iedere training, maar even een kanttekening: je moet dit niet zelf doen, maar met goede begeleiding van iemand die ziet wat je lichaam aankan. Die grijpt dan in als je jezelf wel aan het forceren bent.

Luister je dus naar je lichaam, of stiekem toch naar je hoofd? Want je geest wil lekker op de bank liggen, die wil niet hardlopen. Die wil veiligheid en comfortabel zijn.

Ook met te warm weer wil je dan lekker binnen blijven.

Je gedachten zijn dan de hele tijd bezig om dingen uit te stellen en om dingen niet te doen. Bij de meeste mensen werkt dit zo. Misschien heb jij dit al afgeleerd, maar veel mensen niet.

Dus vraag je af of je geest de baas is of juist een goede bediende van wat je wilt. Je wilt dat laatste.

Voelen wat je lichaam doet en kan en waar de grens ligt, dat is belangrijk.

Helaas kun je je geest ook vaak zo overrulen dat je je lichaam kapot traint. Dit zie je vaak bij topsporters, meestal niet bij “normale” mensen. Ook hier is goede begeleiding essentieel.

Als mensen dan zeggen dat je met warm weer niets moet doen, dan denk ik: “Ja, geef mensen nog een excuus om niets te doen. Heb je toevallig gisteren gesport?” Dan heb je geluk, maar is dat niet zo, ga dan ook bewegen als het wat warmer is.

Waarom zou je sporten?

Zodat je later gezond blijft. De kwaliteit van je leven gaat ook direct omhoog. Je krijgt bijvoorbeeld meer energie. En hoe meer energie je hebt, hoe meer dingen je kunt doen. Hoe meer je kunt spelen met je kinderen, hoe meer seks je kunt hebben 😉, hoe meer je kunt sporten, hoe meer dingen je gedaan kunt krijgen, hoe meer gesprekken je kunt voeren en ga zo maar door. Heel veel energie kun je daarvoor gebruiken.

Om meer energie te krijgen kun je drie dingen doen:

  1. Goed eten;
  2. Goed slapen;
  3. Hard trainen.

Bestudeer wat goed slapen is. Bestudeer wat goed eten is. Bestudeer wat hard trainen is. Hierover zijn allerlei boeken geschreven. Lees die.

Voor het hard trainen, zoek iets waar je echt door uitgedaagd wordt. Een groepsles kan je helpen om net even meer te geven dan wanneer je in je eentje sport. Dit is beter dan in je eentje in de sportschool hangen.

Kijk of je goede begeleiding kunt krijgen.

Kijk op YouTube of je bijvoorbeeld Tabata training kunt volgen. Dat zijn kleine intervaltrainingen. Die werken voor ouderen, zestigplussers, heel goed. Bijvoorbeeld drie keer zeven minuten Tabata training. Mensen die hieraan meededen verloren dan 25% meer vet, dan mensen die drie keer een uur gingen trainen in de sportschool.

Dus korte intense trainingen werkten beter.

Dit soort hacks zijn enorm belangrijk om aan je leven toe te voegen. Ook met dertig graden. Want wat is nu zeven minuten? Je voelt je daarna echt fantastisch, je vet smelt weg, en je voelt je ten minste heerlijk!

Geef je in je hoofd dus niet allerlei excuses dat je het morgen doet, want morgen bestaat niet.

Als je nog niet drie keer in de week traint, of nog niet acht uur slaapt, dan heb je een uitdaging en kun je dit bestuderen om te kijken hoe je dit kunt tackelen.

Hetzelfde geldt met het eten van groene bladgroenten. Door gezond te eten, te bewegen en te slapen verminder je al heel veel kleine klachten.

Beluister ook deze podcast

https://www.buzzsprout.com/195236/1328239-code-rood-betekent-voor-veel-mensen-code-dood

Hypnose en beweging verbeteren

Hypnose kan op meerdere manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld om je motivatie om te gaan sporten, zelfs als het warm is, te verbeteren. Maar het kan je ook helpen om overtuigingen die je belemmeren om goed te bewegen weg te nemen.

Er is onderzoek gedaan naar spierkracht van mensen die een beroerte hebben gehad. Eerst is gekeken naar hoe sterk ze waren. Toen kregen ze hypnotherapie en daarna is dezelfde test weer uitgevoerd.

Wat bleek? Mensen die hypnotherapie hadden gehad konden daarna meer gewicht dragen[1]. Dus de mentale grens werd verlegd met hypnose.

Hypnose en beter slapen

Hypnose kan je ook helpen om slaap te verbeteren. Zelfhypnose kan je bijvoorbeeld helpen om sneller in slaap te vallen. Dit kan onder andere doordat je – voordat je gaat slapen – een geleide visualisatie op een mp3 beluisterd die je helpt te ontspannen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die slaapproblemen hebben door hypnose beter slapen en minder last hebben van bijeffecten van slechte slaap, zoals depressieve klachten en angsten[2].

Hypnose en gezond eten

Wanneer je gezond eten lastig vindt, kan hier van alles aan grondslag liggen. Je kunt gezond eten niet lekker vinden. Je kunt denken dat gezond eten te duur is. Je kunt denken dat gezond eten te veel tijd kost om te maken.

Gezond eten heeft invloed op meerdere afdeling in je leven, namelijk je smaak, je zelfwaardering en je idee van wat makkelijk en moeilijk is en zelfs hoe makkelijk iets moet gaan voordat je hiermee aan de slag gaat om “succes” te bereiken.

Hypnose kan je bijvoorbeeld helpen om af te slanken[3], door je het idee te geven dat je gezonde voeding waard bent. Door je het gevoel te geven dat gezond eten lekker is, wat het is.

Hypnose kan je dus helpen om grenzen te verleggen en om je gezonder te maken. Om snel resultaten te bereiken om een prettiger leven te leiden.

Er zijn allerlei technieken die hypnose hiervoor gebruikt, waardoor je na twee maanden al doorhebt dat je meer kunt dan je denkt, zelfs als het warm is.

Wil je weten hoe hypnose werkt? Kom dan eens naar een hypnose playshop. Deze worden gegeven in Wormerveer en Zwolle.

Wil je zien hoe hypnotherapie werkt? Kom dan eens naar een hypnose seminar.

Wil je zelf leren hoe je met hypnose jezelf of anderen kunt helpen? Schrijf je dan in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

[1] https://www.belitungraya.org/BRP/index.php/bnj/article/view/347

[2] https://link.springer.com/article/10.1186/s12888-018-1860-2

[3] https://psycnet.apa.org/record/2018-03961-001

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies