arrow_drop_up arrow_drop_down
2 oktober 2020 

Nadenken: Neem thinking time om tot nieuwe inzichten te komen

Sinds een tijdje neem ik regelmatig thinking time, nadenktijd. Dit heeft me al veel opgeleverd. Ik doe het te weinig, maar het heeft me nu al ontzettend veel opgeleverd. Het gaat echt om net iets meer dan nadenken eigenlijk. Diep doordenken.

Je kunt bij een paar vragen even verder nadenken. Ik neem drie kwartier de tijd om dit te doen, dat is voor mij nu wel genoeg. Je neemt dan dus een paar vragen waar je even over verder wilt nadenken.

De antwoorden laat ik dan gewoon in me opkomen.

Wat ik heb gemerkt, en dit heb ik vaker gehoord van andere mensen die ook thinking time gebruiken, is dat de eerste tien tot twintig antwoorden vanzelf komen. Die weet je eigenlijk gewoon al. De antwoorden die daarna komen zijn vaak meer verborgen en de antwoorden die daar weer na komen, na een half uur of zo, dat zijn vaak super interessante ideeën.

Zelfs de wetenschap is het erover eens dat ideeën steeds creatiever zijn naarmate er meer tijd verloopt[1].

Bij thinking time gebruik je je brein om echt even goed na te denken.

Wat levert tijd voor nadenken dan op?

Je kunt dan bijvoorbeeld nadenken over je werk. In mijn geval heeft mijn bedrijf de laatste jaren een behoorlijke transformatie ondergaan. Hierdoor heb ik gemerkt dat mijn rol binnen het bedrijf ook veranderde.

Dan kun je verder nadenken over de vraag hoe je nu een ‘high performing team’ krijgt.

Je ziet in de sport dat als een team goed functioneert, een team met minder goede talenten kan winnen. Een team met alleen maar Messi’s wint niet als het niet goed functioneert en tegenover een team staat dat goed kan samenwerken.

Dit heb ik mezelf afgevraagd tijdens de nadenk-tijd. Op een gegeven moment komen daar dan goede antwoorden uit.

Boek om je te helpen nadenken

Een boek over thinking time – dat mij is aangeraden door Eelco de Boer van Keith Cunningham – is The Road Less Stupid. Daar staan honderden vragen in die je kunt gebruiken om door te denken over jouw business. Je kunt dit ook toepassen op jouw problemen of uitdagingen.

Per onderwerp heeft hij allemaal vragen die je kunt gebruiken, zoals:

“What is the believe coaching they need to get clarity around the correct believes that will enable them to do and keep their job?”  

“Where am I frustrated because an employee is not performing at the standard I expect and set?”

Dit zijn dan Engelse vragen.

Maar als je kijkt naar een bedrijfscultuur, dan kun je je afvragen:

  • Wat is een goede cultuur?
  • Wat zijn de eigenschappen van een goede cultuur?
  • Wat zijn de eigenschappen van een high performance team?
  • Wat is high performance?
  • Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen voor elkaar willen werken?

Dit zijn heel veel hoe en wat vragen en ze zijn heel specifiek voor een bepaalde context.

Als je door de vragen in het boek heengaat krijg je ook een idee van wat een goede manier is om vragen te stellen.

De juiste vraag stellen is de sleutel

Het stellen van de juiste vraag is eigenlijk nog belangrijker dan het nadenken op zich. Want als je denkt “waarom ben ik zo dik?”, dan krijg je vaak allemaal antwoorden waar je niet op zit te wachten en die je zelfvertrouwen geen goed doen.

Dan kun je beter vragen “hoe kan ik dit half jaar vijf kilo afvallen?” Dan krijg je hele andere antwoorden dan wanneer je vraagt “waarom” je dik bent.

Als je bijvoorbeeld vraagt naar hoe je een positief doel bereikt, dan krijg je veel betere antwoorden. Als je daarover nadenkt, dan kom je in de schatkamer van je onbewuste terecht.

Daarin zitten allemaal te gekke antwoorden.

Een antwoord dat ik eruit heb gehaald heeft me geholpen om mijn e-maillijst in een paar weken tijd te verdubbelen. Waarom? Ik dacht door over waar ik leads vandaan kon halen en toen kwam ik op hele interessante ideeën uit.

Toen ben ik daarmee aan de slag gegaan en dat heeft me nu al ontzettend veel opgeleverd.

Dit is natuurlijk maar een onderdeel van mijn leven. Je kunt ook nadenken over relaties of vriendschappen. Dan kun je nadenken over hoe je jouw vriendschappen verder kunt verdiepen. Op een gegeven moment komen daar ook hele goede antwoorden uit.

Dus veel antwoorden zitten al in je, maar je moet er even “thinking” tijd voor nemen om dat ook naar boven te halen.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/1608901-denk-eens-door?play=true

Thinking time

Niet alleen voor je werk is thinking time een ding. Wist je bijvoorbeeld dat curling – dat spel met die bezempjes op het ijs en wat lijkt op jeu de boules – thinking time heeft voor het team, zodat ze kunnen nadenken over de strategie die ze inzetten?

In de zorg is denktijd ook ontzettend belangrijk om bijvoorbeeld minder last te krijgen van compassievermoeidheid en zelfs burn-out klachten.

De WHO (World Health Organization) heeft een time-out ook opgenomen in de protocollen voor chirurgie. Want stel je voor dat je in je al je haast en spoed het verkeerde been amputeert. De time out dwingt je dan tot rust en dit is eigenlijk ook iets dat kan met nadenktijd.

Wetenschappers in de zorg beginnen nu ook de discussie dat voor zorgmedewerkers (uit welke tak dan ook) denktijd een onderdeel moet worden van het protocol[2].

Het belang van tijd om na te denken

Ook in het onderwijs wordt aandacht geschonken aan denktijd. Dit is ontzettend belangrijk om ook in de gaten te houden als je niet meer op school zit. Want in de waan van de dag kun je zomaar veranderen in iemand die volop meedoet met de ‘rat race’ en wanneer stop je dan even om na te denken? Door academici wordt het zelfs de tirannie van het nu genoemd, de korte deadlines, activiteiten, reacties die constant inbreuk maken op de doelen die je eigenlijk echt hebt.

Uit onderzoek blijkt dat studenten na drie seconden stilte al beter zijn in het uitvoeren van denktaken[3]. Moet je nagaan wat er kan gebeuren als je een uur de tijd neemt om in stilte na te denken.

Zelfs academici geven aan dat er een gebrek is aan tijd om te denken en dat dit de kwaliteit van hun werk op een negatieve manier beïnvloedt[4].

Wel wordt aangegeven om denktijd niet te gebruiken als middel om uit te stellen wat je moet doen.

Ik heb geen tijd

Als je nu het gevoel hebt dat je geen tijd hebt om na te denken, dan is het tijd om je eigen overtuigingen over tijd en wat waardevol is voor jou onder de loep te nemen. Hypnose kan je helpen om die denktijd voor jezelf te reserveren.

Tijd voor nadenken is belangrijk om bewust te leven. Als jij vastzit in de rat race is het tijd om je af te vragen waarom dat zo is.

Je kunt dan je eerste thinking time eens samen met een hypnotherapeut uitvoeren, die je dan helpt te ontspannen voor dit moment en die je vragen kan stellen over de problemen die je wilt oplossen.

Zo kun je de gewoonte van thinking time een soort kickstart geven.

Een manier om de rust voor denktijd te vinden is door te achterhalen waarom je het lastig vindt om tijd voor jezelf te nemen, dus welke overtuigingen hiervoor zorgen. Dat is immers ook een beetje wat denktijd is.

Om hier zelf achter te komen kan een hypnotherapeut je helpen met regressie. Daarmee ga je terug naar het eerste moment waarop je het lastig vond om het even wat rustiger aan te doen, om tijd aan jezelf te besteden of waarop je dacht dat ergens goed over nadenken toch geen goed idee is.

Vervolgens ga je in je gedachten iets met dat moment doen om die overtuiging te veranderen. Je kunt je bijvoorbeeld inleven in andere mensen die op dat moment aanwezig waren om er met je fantasie een hele andere herinnering van te maken. De hypnotiseur helpt je hiermee.

Door die overtuiging te veranderen zal de agenda in je gedachten ruimte krijgen om thinking time in te plannen.

Wil je meer weten over denktijd en hypnose? Kom dan eens naar een gratis online masterclass over hypnose.

Wil jij met hypnose jezelf of andere mensen helpen? Schrijf je dan in voor een van onze opleidingen. De opleidingen worden online gegeven vanuit een professionele studio en waar mogelijk ook op locatie.

 

[1] https://psycnet.apa.org/record/2012-22624-001

[2] https://link.springer.com/article/10.1007/s11606-018-4494-7

[3] https://eric.ed.gov/?id=ED370885

[4] https://www.jstor.org/stable/3804483

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies