arrow_drop_up arrow_drop_down
Verslaafd aan uitgaan: Wat te doen als je niet kunt stoppen met feesten?
22 december 2017 

Verslaafd aan uitgaan: Wat te doen als je niet kunt stoppen met feesten?

Uitgaan; het is iets dat iedereen weleens heeft gedaan. Tot diep in de nacht dansen, drinken, muziek aanvragen (of zelf opzetten), lekker eten en heerlijk praten met een flirt zo af en toe. Uitgaan is gewoon superleuk om te doen en het is heel normaal om elk weekend weer uit te gaan, vooral als je nog onder de 30 bent, maar wanneer je elk excuus aangrijpt om uit te gaan en niet alleen op vrijdag of zaterdag maar toch minstens op dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en het liefst ook zondag uitgaat als daar de mogelijkheid voor is kan er toch meer aan de hand zijn.

Ben je bang dat je verslaafd aan uitgaan bent? Lees dan dit blog even verder om te zien wat je eraan kunt doen.

Uitgaan is heel erg leuk, maar het kan ook als een excuus gebruikt worden om juist andere verslavingen te verdoezelen die in de ogen van mensen om je heen ernstiger zijn. Vind je het bijvoorbeeld prettig om tijdens het uitgaan gebruik te maken van een partydrug zoals, xtc, cocaïne, MDMA of iets anders? Dan kun je ook nagaan of dat niet eigenlijk de verslaving is die je hebt.

Een andere verslaving die verdoezeld kan worden door dit altijd te nemen als je uitgaat en niet als je alleen bent, want dan ben je verslaafd, is drank. In Rusland is een alcoholverslaving een groot probleem. Daarom hebben mensen daar de regel dat je nooit alleen drinkt. Helaas kan een groep verslaafden bij elkaar de verslaving hierdoor in de hand houden.

Ga voor jezelf dus na of het uitgaan niet een dekmantel voor je is geworden voor wat anders.

Probeer maar eens uit te gaan zonder te drinken of zonder drugs te nemen, als je dan eerder weggaat dan normaal en er maar weinig plezier aan beleefd kan dit toch een moment zijn om je eens achter de oren te krabben.

Alles is een excuus om uit te gaan

Merk je dat je ook geen excuus uit de weg gaat om te stoppen met feesten? Je bent bijvoorbeeld ziek, maar alcohol doodt bacteriën en helpt je om weer beter te worden.

Eigenlijk moet je de volgende dag vroeg werken, maar door het feest krijg je vast inspiratie om je werk nog beter te doen.

Wanneer echt alles een excuus is geworden om uit te gaan, dan kun je er zeker op rekenen dat uitgaan een echte verslaving is geworden.

Verslaafd aan uitgaan, wat te doen

Heb je dit eens geprobeerd of drink je überhaupt niet vaak tijdens het uitgaan? Dan kun je toch wel verslaafd zijn aan uitgaan, voor deze verslaving zijn verschillende oorzaken mogelijk:

Een verslaving aan uitgaan hoeft niet voor iedereen dezelfde oorzaak te hebben, maar het vinden van die oorzaak kan een belangrijke stap zijn voor het stoppen met feesten voor het leiden van een normaal leven.

Wellicht kun je voor jezelf nagaan waarom je eigenlijk zoveel feest en of er wat anders aan de hand is dan hoe leuk het feesten wel niet is.

Vind je het lastig om dit voor jezelf na te gaan? Dan kan een hypnotherapeut je hiermee helpen. Er zijn meerdere technieken die gebruikt kunnen worden voor het achterhalen van de oorzaak waarom je niet kunt stoppen met feesten.

  • Socratisch gesprek
  • Regressie

Met een socratisch gesprek wordt de “waarom” vraag een aantal keer herhaald. Bijvoorbeeld: Hypnotiseur: “Waarom ga je zoveel uit?”

Feestverslaafde: “omdat het leuk is.”

Hypnotiseur: “Waarom vind je het leuk?”

Feestverslaafde: “Omdat ik dan onder de mensen kom.”

Hypnotiseur: “Waarom?”

Feestverslaafde: “Omdat ik thuis alleen ben.”

Hypnotiseur: “Waarom?”

Feestverslaafde: “Omdat ik geen vrienden heb die bij me thuis komen.”

Hypnotiseur: “Waarom?”

Feestverslaafde: “Omdat ik geen echte vrienden heb ik die ik wil uitnodigen.”

In dit voorbeeld zie je dat je met een dergelijk waarom gesprek kunt achterhalen dat de eigenlijke oorzaak voor het feestgedrag eenzaamheid is (in dit voorbeeld dan).

Vervolgens kun je stappen zetten om die eenzaamheid op een andere manier op te lossen dan door te feesten. Bijvoorbeeld door mee te gaan met een wandelclub bij jou in de buurt, te gaan sporten in een vereniging en dergelijke.

Met een regressie ga je juist terug naar een herinnering of gebeurtenis in je leven die ervoor heeft gezorgd dat je een overtuiging hebt die ervoor zorgt dat je blijft uitgaan. Doordat je dit onder hypnose doet kan de hypnotherapeut je helpen om met meer emotionele afstand naar die gebeurtenis te kijken.

Hierdoor kun je ook andere overtuigingen krijgen en inzichten krijgen die het makkelijker maken om van de overtuiging die ervoor zorgt dat jij een feest beest bent af te komen.

Overtuigingen over uitgaan achterhalen

De regressie is van belang om overtuigingen over het uitgaan te achterhalen. Dit is namelijk de eerste stap naar het veranderen van die overtuigingen en om stappen te zetten om te stoppen met uitgaan.

Het krijgen van die nieuwe overtuigingen is iets waarmee een hypnotherapeut je kan helpen. Hij kan hiervoor meerdere technieken gebruiken, zoals hypnotische suggesties, visualisaties en posthypnotische suggesties.

Zo’n post hypnotische suggestie zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je een slechte smoes gebruikt voor het uitgaan, je je heel slecht gaat voelen waardoor je dan toch maar wat anders gaat doen dan uitgaan.

De visualisaties hebben als doel om je te laten zien dat je ook op andere manieren het probleem kunt oplossen wat jij op dit moment oplost met uitgaan.

De hypnotische suggesties gebruikt een hypnotherapeut om nieuwe overtuigingen sterker te maken en om de “oude” ongezonde overtuigingen te verzwakken.

Praktische tips om te stoppen met uitgaan

Daarnaast kan hypnose je ook helpen met het zetten van praktische stappen om te stoppen met uitgaan.

Tip 1: Vind een hobby waarvoor je niet hoeft uit te gaan.

Dansen is iets wat veel mensen doen tijdens het uitgaan, maar je kunt je ook aansluiten bij een dansvereniging of groep. Stijldansen, freestyle dansen het kan allemaal.

Als je angst hebt dat je niet goed genoeg bent om mee te doen met zo’n dans vereniging kan een hypnotherapeut je helpen om je zelfvertrouwen, om er toch eens heen te gaan, te verbeteren. Heb je toevallig vrienden met wie je vaak uitgaat en die ook van dansen houden? Vraag hen of ze ook mee willen doen, voor stijldansen is het altijd handig om een partner mee te nemen.

Daarnaast kun je ook meer diepgang in je leven krijgen door andere hobby’s zoals fotograferen of schilderen. Wie weet krijg je wel een tentoonstelling en dát is nu wel een goede reden voor een feestje.

Tip 2: Help andere mensen

Een van de makkelijkste en leukere manieren om een goed gevoel over jezelf te krijgen is door andere mensen te helpen. Hierdoor ontwikkel je ook nieuwe sociale vaardigheden die je in het dagelijks leven verder kunnen helpen.

Daarbij kan dit het gevoel van een goed feest evenaren, ook al krijg je dit goede gevoel om een totaal andere reden.

Heb je zoiets van “wie ben ik nu om andere mensen te helpen?” dan kan je hypnotherapeut je helpen met het vinden van jouw talenten en met wat jij leuk vindt om voor andere mensen te doen. Het leuke aan vrijwilligerswerk is dat mensen vaak al blij zijn dat er überhaupt iemand een helpende hand wil uitsteken voor niets.

Tip 3: Visualiseer jezelf hoe je zou willen zijn

Een verslaving is vaak ook een uiting van frustratie over jezelf. Je bent iets niet en probeert dit met een verslaving te verdoezelen of op te lossen. Door jezelf te visualiseren hoe je wilt zijn heb je een beter idee van het doel waarnaar je streeft.

Vervolgens kun je stappen zetten om dit beeld ook echt te bereiken.

Vind je het lastig om jezelf te visualiseren? Dan kan een hypnotherapeut je daarmee helpen. Ook blokkades die je tegenhouden om het beste uit jezelf te halen kan een hypnotherapeut voor je achterhalen en dan kun je samen alsnog het ideaalbeeld vinden.

Tip 4: Laat het los

Oké we hebben het net gehad over het ideaalbeeld en dat je dan weet welke stappen je moet zetten om dit te bereiken. Tegelijkertijd is het bereiken van een doel niet iets dat in een rechte lijn gaat. Je hebt niet altijd de controle over zaken die in je leven gebeuren.

Dit soort gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat je weer uitgaat, met alle frustrerende gevoelens nadien. Door los te laten wat je doel is en er naartoe te wandelen in plaats van sprinten heb je meer ruimte om zaken te overdenken en om even een omweggetje te nemen.

Het is uiteindelijk makkelijker om een plas water te ontwijken tijdens het wandelen dan tijdens het rennen.

Mindfulness kan goed helpen om lief te zijn op de momenten waarop je toch in die plas bent gaan staan en om los te laten dat alles perfect moet gaan.

Wil je meer weten over mentale technieken en hypnose? Kom dan eens naar een playshop en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

Bronnen:

https://www.vice.com/da/article/3bjwyb/how-i-learned-to-stop-drinking-in-my-twenties-and-start-actually-caring-about-life-282

https://drugfree.org/parent-blog/from-party-girl-to-plugged-in-my-journey-through-addiction-to-recovery/

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies