Carrière maken is iets wat veel mensen willen, maar iets wat niet iedereen lukt. Dat is eigenlijk heel eigenaardig want waarom lukt het de ene persoon wel en de andere persoon niet. Dit heeft met veel dingen te maken, zoals wat je kunt en natuurlijk met menselijke factoren. Het wekken van vertrouwen en respect voor je werk door de persoon die gaat over jouw promotie.
In dit artikel ga ik in op manieren waarop je vertrouwen en respect kunt opwekken op je werk.
Uit onderzoek blijkt dat mensen verschillend worden behandeld naar aanleiding van hun huidskleur, kleding, lengte, buurt waarin ze wonen, de welvaart die ze hebben, type auto waarin ze rijden en hoe populair ze zijn bij andere mensen. Ook het type baan dat je hebt en de status die daaraan gekoppeld wordt kan ervoor zorgen dat mensen je anders behandelen. Iemand die bij de McDonalds werkt wordt bijvoorbeeld vaak anders behandeld dan iemand die bij een drogisterij werkt.
Hierin zitten een aantal factoren waarop je geen invloed hebt, zoals je huidskleur of lengte, maar gelukkig is er ook veel wat je kunt doen waar je wel invloed op hebt. Zoals het ego dat je hebt. Aan iemands ego worden vaak negatieve gedachten gekoppeld. “Wat een ego-tripper” – “Hij heeft een veel te groot ego.” En dat is erg jammer.
Ego is nodig voor respect
Je innerlijke kijk op jezelf. De eigenwaarde die jij jezelf geeft en het ego dat je dus hebt. Een gebrek aan een goed ego, aan eigenwaarde, kan ook zorgen voor een gebrek aan respect.
Dit komt doordat mensen met een laag gevoel van eigenwaarde vaak defensief zijn in hun communicatie. Als je dan feedback krijgt kun je fouten ontkennen, proberen fouten te compenseren, of je projecteert je eigen onzekerheid op andere personen, zoals je collega’s.
Al met al, geen recept voor het krijgen van respect van diezelfde collega’s die met dit onzekere gedrag te maken hebben.
Dit soort onzekerheid kan ook nog andere gevolgen hebben:
- Door stress is het lastig om nieuwe dingen te leren.
- Je hebt concentratieproblemen.
- Je kunt geen oplossing zien voor problemen.
- Je krijgt angst voor andere mensen.
- De wil voor respect en waardering van wat je kunt wordt alleen maar groter (met narcistische trekjes).
- Gevoelens van waardeloosheid en hopeloosheid worden versterkt.
- Sommige verwachtingen zijn onrealistisch.
Door het defensieve gedrag reageren andere mensen vaak ook weer defensief waardoor het ego alleen maar verder vertrappeld wordt en je eigenwaarde dus een extra deuk krijgt.
Zelfwaardering vergroten voor meer respect en vertrouwen
Om respect en vertrouwen te krijgen is het eerst belangrijk dat je ook jezelf vertrouwt en respecteert. Het is daarom belangrijk om eerst goed voor jezelf te zorgen en om niet al te streng te zijn voor jezelf.
Zelfcompassie is belangrijk om zelfstandig je ego en gevoel van eigenwaarde weer te vergroten.
Als je eigen gevoel van eigenwaarde weer optimaal is zul je zien dat je gedrag hierdoor ook verandert.
- Je kunt beter met kritiek omgaan.
- Je vat niet alles persoonlijk op.
- Je bent creatiever.
- Je leert meer.
- Je kunt beter communiceren.
- Je kunt directe voldoening uitstellen voor het behalen van het grotere doel.
- Je hebt meer een gevoel van autonomie.
Dit zijn belangrijke eigenschappen om te beginnen met het bouwen van een vertrouwensband met je collega’s en leidinggevenden.
Pijnlijke herinneringen kunnen er ook voor zorgen dat je eigenwaarde niet is wat het zou moeten zijn. Het is dan belangrijk om die herinnering goed te verwerken. Een hypnotherapeut kan je hiermee helpen door middel van regressietherapie.
Deze vorm van therapie zorgt ervoor dat je op een andere manier naar dat moment kunt kijken waardoor je ook andere overtuigingen krijgt die beter zijn voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde.
Vertrouwen wekken bij collega’s
Vertrouwen tussen collega’s is erg belangrijk om creativiteit met elkaar te ontwikkelen en om nieuwe ideeën en kansen voor je bedrijf, of het bedrijf waar je werkt, te verkennen. De eerste stap om vertrouwen te wekken bij je collega’s is om hen ook te vertrouwen.
Over het algemeen willen collega’s dat alles lekker vloeiend gaat en er niet te moeilijk wordt gedaan. Een gebrek aan vertrouwen zorgt vaak voor strubbelingen en irritaties.
Daarbij is het belangrijk om ook betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid te laten zien. Je hebt dan taken op tijd af, je communiceert het tijdig als er iets toch mis dreigt te gaan.
Dus doe wat je zegt dat je gaat doen en geef het op tijd aan als je een bepaald doel toch niet kunt bereiken zonder hulp.
Vertrouwelijke informatie ook privé houden
Een andere manier om vertrouwen te wekken bij collega’s is om ook goed om te gaan met gevoelige informatie. Vertelt iemand je iets met de opmerking dat het geheim moet blijven? Houd het dan ook geheim.
Collega’s vertellen elkaar vaak ook meer dan wat alleen op het werk gebeurt. Problemen met kinderen, relaties of zelfs ouders worden soms besproken en dat hoeft natuurlijk niet aan de grote klok gehangen te worden.
Kans op promotie op het werk verhogen
Door vertrouwen en respect op je werk te krijgen van collega’s ben je al een stuk verder wat betreft de kans op promotie, maar dat is niet het enige wat belangrijk is.
Je moet namelijk ook nog het lef opbouwen om ook echt om die promotie te vragen.
Het is daarom belangrijk om je goed voor te bereiden op het gesprek waarin je om de promotie vraagt. Door een goede voorbereiding kun je al veel doen om je zelfvertrouwen te verbeteren.
Maak een lijst van zaken die je bereikt hebt
Maak bijvoorbeeld een lijst van zaken die je bereikt hebt, zoals het verhogen van de omzet, het op tijd afronden van projecten, cursussen die je hebt gevolgd voor de juiste kennis.
Door deze lijst te maken heb je direct ook argumenten om je baas of manager ervan te overtuigen dat je klaar bent voor meer verantwoordelijkheid.
Bepaal wat je moet kunnen voor de promotie
Jezelf ontwikkelen is erg belangrijk voor het behalen van een promotie. Controleer daarom welke eisen er aan je worden gesteld in de nieuwe positie en verbreed je kennis. Door jezelf nieuwe dingen te leren verbeter je ook je zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid.
Hierdoor ben je ook tijdens het promotiegesprek zelfverzekerder.
Bekijk je werk positief
Misschien heb je nu nog het idee dat je onder je niveau werkt. Dit kan ervoor zorgen dat je géén positiviteit uitstraalt en wat pessimistisch bent. De juiste houding zorgt vaak ook voor een grotere kans op succes voor het krijgen van een promotie.
Om je werk positief te bekijken kun je een soort positiviteits lijstje maken. Hierin zet je aan het eind van elke werkdag wat je leuk aan de werkdag vond, daag jezelf uit om minimaal 3 of 5 dingen op te schrijven. Bijvoorbeeld:
Ik zat in de flow.
Leuk gesprek met collega X.
Tevreden klant aan de telefoon gehad.
Ga niet slijmen bij je manager
Slijmen bij je manager wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Vooral als dat het enige is dat je doet. Juist daarom is ook het respect en vertrouwen van je collega’s van belang. Door te laten zien dat je goed kunt samenwerken met mensen en meedoet aan de bedrijfscultuur maak je meer kans dan als je jouw manager elke dag koffie brengt.
Als je zelfs verantwoordelijkheden van je manager overneemt in de verwachting dat hij/zij dat fijn vindt kom je vaak bedrogen uit. Dit komt vaak juist bedreigend over waardoor je jouw kansen verkleint.
Controleer je timing
De timing waarop je een gesprek aanvraagt is erg belangrijk. Als je iemand bij de HR-afdeling kent die meer kan vertellen over waar het bedrijf naartoe gaat en wat de plannen zijn met de manager is dat handig. Dit kan ervoor zorgen dat je eerder het gesprek begint als je manager bijvoorbeeld wordt overgeplaatst.
Houd ook in de gaten of je manager het op die dag druk heeft of niet. Ook is het handig als je manager net gegeten heeft, dus ’s ochtends of na de lunch. In ieder geval niet aan het eind van de dag of vlak voor de lunch als de rommelende maag een afleiding is.
Check waarom je de promotie wilt
Denken dat een promotie een probleem oplost klopt niet. Ik wil je dan alvast uit die droom helpen. Een promotie zorgt er niet voor dat je in 1 keer gelukkig wordt. Het enige waarvoor het helpt is dat je iets meer geld op je bankrekening hebt staan.
Als je een promotie wilt om gelukkig te worden zijn er ook andere wegen om dat geluk te krijgen. De extra stress van meer verantwoordelijkheid kan je zelfs ongelukkig maken. Als je juist eerst dat geluk vindt is de kans op een promotie ook weer groter omdat je dan ook een stuk meer ontspannen bent.
Nu je zeker weet dat je de promotie wilt vanwege de uitdaging of volgende stap in je leven kun je al deze tips gebruiken voor het najagen van je zakelijke succes.
Wil je meer weten over hoe hypnose en andere mentale technieken je kunnen helpen voor meer geluk en succes? Kom dan eens naar een seminar of workshop en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.
Bronnen:
https://www.psychologytoday.com/blog/counseling-keys/201410/how-get-the-respect-you-secretly-crave?collection=164980
http://www.businessinsider.com/how-to-get-your-coworkers-to-trust-you-2012-3?international=true&r=US&IR=T
https://www.forbes.com/sites/jacquelynsmith/2013/10/24/16-mistakes-employees-make-when-trying-to-get-a-promotion/#35f156e35f15
https://www.psychologytoday.com/blog/self-promotion-introverts/201005/the-secret-getting-the-job-the-raise-the-promotion-the-deal
http://www.businessnewsdaily.com/8342-get-a-promotion.html