Acceptatie: De helende kracht van acceptatie
10 juni 2022 
in Stress
10 min. leestijd

Acceptatie: De helende kracht van acceptatie

Acceptatie is soms heel lastig. Je leven kan opeens anders gaan verlopen dan je had verwacht of had gewild en dat accepteren kan knap lastig zijn. Tegelijkertijd is acceptatie een belangrijke stap om weer verder te komen in je leven. Want als je de situatie accepteert zoals die nu is, kan je verder denken aan het veranderen van je omstandigheden in plaats van dat je blijft hangen in een soort onvrede gevoel. 

Acceptatie betekenis

Acceptatie betekent dat je iets aanvaardt. Er zijn veel contexten waarbij er sprake is van acceptatie. Als je bijvoorbeeld iets koopt accepteer je de prijs. Je kunt bijvoorbeeld een bod op je huis accepteren. 

Tegelijkertijd kan je ook sociale acceptatie hebben, dan aanvaarden mensen jou zoals je bent en willen ze een verbintenis met je aangaan[1]

Sociale acceptatie

Sociale acceptatie is belangrijk voor het ontwikkelen van vriendschappen en goede werkrelaties. Nu kan je niet met iedereen een goede klik hebben, maar enige acceptatie is wel handig.

Wat wel goed is om te weten is dat jezelf zijn ervoor zorgt dat je ook mensen vindt die daarbij passen. Als je bijvoorbeeld vrij uniek bent en je daardoor opvalt als je jezelf bent, hoeft dat lang geen probleem te zijn.

Dit is zelfs beter voor je persoonlijke welzijn[2].

Zelfacceptatie

Een belangrijke stap voor acceptatie is dat je eerst jezelf accepteert. Jezelf accepteren zorgt er vaak voor dat je een beter psychisch welzijn hebt en het kan je helpen om psychologische problemen op te lossen[3].

Zelfacceptatie is ook accepteren dat je menselijk bent en dat dat ook betekent dat je fouten kunt maken. Het accepteren van jezelf helpt op die manier om minder last te hebben van depressieve klachten en angsten (bron 3, pag. 484.)

Daarnaast helpt jezelf accepteren om meer zelfvertrouwen te hebben.

Werk acceptatie

Hoe jij denkt over je werk heeft invloed op de kwaliteit van het werk dat je levert[4]. Accepteer jij dat je werk is zoals het is? Of ben je ontevreden over het werk dat je doet? 

Het accepteren van je werk en met name de cirkel van invloed die jij op je werk hebt kan veel voor je doen. Ben je op het moment niet tevreden met je werk? Accepteer dan eerst dat het is wat het is. 

Ga vervolgens na wat je op je werk kunt doen om je werk acceptabeler te maken. Controleer de factoren waar jij invloed op hebt en kijk of je daar wat mee kunt doen. 

Relatie acceptatie

Als je partner je accepteert is dat heel prettig voor je relatie. Je hoeft je immers niet anders voor te doen dan je bent. 

Daarnaast is het ook goed voor jouw partner als jij je partner accepteert zoals hij/zij is.

Een manier om dit eenvoudiger te maken is met mindfulness. Onderzoek laat zien dat hoe meer mindfull iemand is, hoe eenvoudiger die zijn/haar partner accepteert en hoe beter de relatie is[5]

Net als het accepteren dat jijzelf een mens bent met fouten, kan je ook accepteren dat je partner een mens is die niet helemaal perfect is. Daarbij bedenk je je dan ook dat je dat niet hoeft te veranderen. 

Gezondheid acceptatie

Naast je eigen karakter of eigenschappen accepteren kan je te maken hebben met een niet perfecte gezondheid. Dat kan ook lastig te accepteren zijn. 

MS, Multiple Sclerose, is bijvoorbeeld een ziekte die veel invloed op je leven kan hebben. Maar onderzoek laat zien dat psychologische factoren meer invloed hebben op de kwaliteit van leven dan hoever de ziekte zelf al is. 

Dit onderzoek laat onder andere zien dat mensen die hun ziekte accepteren meer strategieën hebben om problemen op te lossen en dat mensen met MS vaker situaties vermijden waarin ze last hebben van hun aandoening[6].

Ook bij andere aandoeningen, zoals hartritmestoornissen, is de acceptatie van de ziekte belangrijk om het gevoel van kwaliteit van leven hoog te houden[7].

Acceptatie technieken 

Er zijn meerdere technieken die je kunt gebruiken om iets te accepteren, zoals hypnotherapie, acceptatie en commitment therapie en mindfulness acceptatie. Dit kan gaan om werk, je relatie, ziektes en andere zaken die handig zijn om te accepteren. 

Acceptatie en commitment therapie (ACT)

Onderzoek naar docenten laat zien dat acceptatie en commitment therapie helpt om je gevoel van kwaliteit van leven te verbeteren en om gelukkiger te zijn[8].

Dit is ook een vorm van therapie die gebruikt wordt om relaties te verbeteren, om depressie en angsten te verminderen[9], verslavingen en om somatische problemen te overwinnen[10]. Daarnaast kan het helpen tegen chronische pijn. Dit gaat met ACT zelfs beter dan cognitieve gedragstherapie[11]

Als je vader of moeder bent van een kind met mentale of fysieke moeilijkheden helpt deze therapie ook om het opvoeden eenvoudiger te maken en om je beter te voelen over de toekomst van je kindje[12].

Heb je zelf fysieke problemen? Ook dan kan deze vorm van therapie je helpen om hiermee om te gaan[13].

Acceptatie en commitment therapie is gebaseerd op mindfulness. Het idee is dat een normaal brein in beginsel helaas vaak negatief is en psychologisch lijden in de hand werkt. Dit komt doordat we denken in taal en met taal kunnen we opeens allerlei problemen bedenken en nadenken over oplossingen van die problemen. Hierdoor kan je helemaal in je gedachten verzonken raken en niet meer met je aandacht in het hier en nu zijn. Als die gedachten negatief zijn, dan zorgt dat voor lijden.

Er zijn 6 belangrijke principes van deze techniek namelijk:

  1. Defusie (uit elkaar halen)
  2. Acceptatie
  3. Contact met het hier en nu
  4. Jezelf observeren
  5. Waarden
  6. Gecommitteerde actie (actie om doelen te halen)

Het doel van deze therapie is om je te helpen een rijk en betekenisvol leven te creëren terwijl je ook de pijn die bij het leven hoort leert te accepteren. Het is daarmee ook een therapievorm die zich niet richt op het verminderen van bepaalde symptomen, maar juist op de acceptatie ervan. 

Een leuke bijkomstigheid is wel dat die symptomen dan soms opeens wel verdwijnen.

De defusie helpt je bijvoorbeeld om negatieve gedachten los te koppelen van jezelf. Het is maar een gedachte en verder niets. Wat dit met name doet is je eigen oordelen over je gedachten uitzetten. Hierdoor lijd je minder, omdat je jouw lijden niet met 2x of nog meer verdubbelt door allerlei oordeel-gedachten te krijgen over je eerste gedachte. Of die gedachte nu ging over een angst, jezelf, verslaving of wat het probleem dan ook is waar je mee zit.

Je accepteert als het ware die gedachte en focust je dan weer op het hier en nu. 

De therapievorm helpt je ook om in te zien hoe je tot dat moment bent omgegaan met gedachten of problemen die je niet wilt hebben. Dit is het deel waarbij je jezelf observeert. 

Daarnaast ga je met ACT voor jezelf bedenken wat belangrijk is voor jou in je leven. Dit kan je namelijk helpen om te bepalen waar jij je wel en niet door van streek wilt laten maken en wanneer je wel of niet in actie moet komen om iets te doen. 

Vervolgens kan je doelen stellen om je leven zo te maken dat jij er gelukkig van wordt[14]

Hypnose en acceptatie

Deze acceptatie en commitment therapie kan je ook heel goed combineren met hypnose. In de opdrachten die je kunt krijgen om bijvoorbeeld gedachten en angsten te observeren kan je ook hulp krijgen om die angsten bijvoorbeeld te visualiseren en vervolgens te veranderen. 

Dit is ook iets wat je als hypnotherapeut vaak doet om mensen mee te helpen. Doordat je mensen eerst in hypnose brengt kunnen ze eenvoudiger jouw suggesties over bijvoorbeeld visualisaties uitvoeren om zo een angst of ander gedachte-probleem te verminderen. 

Daarnaast kan zelfhypnose ook heel goed gebruikt worden om mindfulness en acceptatie te bevorderen om stress in het dagelijks leven te verminderen. In een onderzoek waarbij mensen van rond de 20 jaar meededen bleek dat als de proefpersonen 8 weken lang dagelijks naar een audio-opname luisterden voor zelfhypnose en mindfulness dit hielp om stress te verminderen en mindfulness te bevorderen[15].

Hypnotherapie in combinatie met acceptatie therapieën worden ook gebruikt om mensen met PTSS te helpen[16]. Mindfulness en ACT worden dan gecombineerd met hypnose zodat het voor de persoon die last heeft van PTSS makkelijker is om de opdrachten uit te voeren. De hypnotische staat zorgt er voor dat zijn/haar onbewuste niet gaat blokkeren als het lastiger wordt.

Hypnose is in het algemeen een staat die acceptatie bevordert. Je staat bijvoorbeeld meer open voor suggesties van je therapeut. Dit is bijvoorbeeld waarom het voor mensen met veel stress en overtuigingen dat niets ze kan helpen handig kan zijn om naar een hypnotherapeut te gaan. Die brengt je namelijk in een staat waardoor je sneller accepteert dat ook jij hulp kunt krijgen.

Wil je meer weten over hypnose? Schrijf je dan eens in voor de gratis online masterclass.

Of doe mee aan onze seminars of opleidingen. Handig om gelijk technieken te leren waarmee jij jezelf en anderen kunt helpen. Ideaal als je met mensen werkt of coach wilt zijn. 

Bronnen:

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->