Angst voor MRI-scan verminderen: 11 praktische tips
10 maart 2017 
in Angst
7 min. leestijd

Angst voor MRI-scan verminderen: 11 praktische tips

De meeste mensen hebben geen last van claustrofobie, maar dat betekent niet dat een MRI-scan ondergaan een pretje is. Angst voor MRI-scan hebben is iets waar veel mensen last van hebben. Het hoeft dan nog niet eens de angst voor het ondergaan van de scan zelf te zijn, maar het kan ook de angst voor het resultaat uit de scan zijn.

Om ervoor te zorgen dat je minder last hebt van angst voor een MRI-scan ga ik in dit artikel in op het verminderen van angst voor een MRI-scan.

Nut van een MRI-scan

Een MRI-scan is vaak een volgende stap nadat je een echo hebt gehad om problemen nog beter te onderzoeken. Als je al maanden met klachten rondloopt die tijdens een scan niet duidelijk naar voren komen, maar waarbij de klachten wel je leven overhoopgooien, kan een arts ervoor kiezen om extra onderzoek uit te voeren met een MRI-scan.

Uit een ervaring uit mijn omgeving blijkt dit maar goed ook. Een man in mijn indirecte omgeving had namelijk een pseudocyste. Deze lag erg diep in het lichaam. Zijn huisarts had een echo uitgevoerd om te zien of de cyste was gegroeid of niet en verklaarde vrolijk dat de cyste weg was.

Heerlijk! Blijkbaar was hij weer beter.

Een paar maanden later ging hij door de MRI-scan voor een periodieke controle en in plaats van dat de cyste weg was, was de cyste zelfs gegroeid ten opzichte van de controle ervoor. Hij was dus zeker niet weg! De specialist heeft toen ter controle de echo aangezet en laten zien dat de echo dit inderdaad niet kon vaststellen. Bij een echo zou het inderdaad lijken of er niets aan de hand was, terwijl de MRI-scan een duidelijk probleem liet zien.

Een MRI-scan is dus noodzaak als je ernstige klachten hebt en de echo niets laat zien.

Oorzaak van angst voor een MRI-scan

De angst voor een MRI-scan is niet altijd hetzelfde. De meest logische angst wordt veroorzaakt door claustrofobie. In dat geval vind je het gewoon niet prettig om in zo’n kleine ruimte te zitten en afhankelijk te zijn van de persoon die de MRI bestuurt voordat je er weer uit kunt.

Een andere angst kan een eerdere ervaring met de MRI-scan zijn waarin je erachter komt dat het lijkt of je in een illegaal techno feest in een minimale ruimte terecht bent gekomen. Dat ding maakt dus ook nog eens veel lawaai.

Een andere angst is dat de MRI pijnlijk is door de magnetische werking. Dan heb ik alvast goed nieuws voor je. De MRI is niet pijnlijk. De MRI is een beetje klein en geeft veel lawaai maar hij zal je geen pijn doen.

Onbekend maakt onbemind en in Nederland worden MRI’s niet aan iedereen gegeven. Meestal worden ze de hele dag gebruikt, maar omdat niet elk ziekenhuis er 10 heeft is er vaak een wachtlijst. Hierdoor is het ondergaan van een MRI niet iets dat mensen dagelijks doen.

Wellicht ben je niet eens bang voor de MRI-scan, maar voor het resultaat. Om die angst niet onder ogen te zien kun je de MRI als een soort bliksemafleider gebruiken om die maar niet te ondergaan en dus vooral in de illusie te blijven dat er niets met je aan de hand is, wat hopelijk ook echt zo is.

Tips om angst tijdens de MRI-scan te verminderen

Om ervoor te zorgen dat je toch de MRI-scan kunt volgen en daarna met zekerheid kunt zeggen of je wel of niet iets hebt wil ik je een aantal tips geven om rustig te blijven.

Tip 1: Haal diep adem

Door diep adem te halen en je erop te focussen dat het in en uitademen gelijkmatig gaat sla je eigenlijk twee vliegen in 1 klap. In de eerste plaats zorgt de rustige ademhaling ervoor dat je lichaam kalmer blijft.

De extra zuurstof zorgt er ook voor dat je helder blijft denken en daardoor minder snel in paniek raakt. Door kalm te blijven hoef je niet onnodig lang in de MRI te blijven liggen.

Tip 2: Luister naar de instructies

Een andere manier om niet in paniek te raken en om minder last te hebben van je angst is om goed te luisteren naar de instructies die de radioloog je geeft. Het geeft je in eerste plaats iets om je op te focussen en in de tweede plaats voorkom je door het opvolgen van de instructies dat je langer dan noodzakelijk in de MRI-scanner ligt.

De scans worden namelijk uitgevoerd tussen de ademteugen door.

Tip 3: Visualiseer een prettige plaats

Als je niet claustrofobisch bent, maar wel last hebt van angst kun je ook visualiseren dat je juist wel op een prettige plaats bent. Het liggen in een MRI lijkt bijvoorbeeld een beetje op het liggen in een zonnebank.

Of je gaat niet eens visualiseren dat je op een iets prettiger plaats bent die op een MRI-scan lijkt, maar totaal wat anders. Zoals dat je aan het zonnen bent op het strand of ligt in het bos met vlinders die om je heen fladderen.

Tip 4: Lees je in over de MRI-scan

Verzamel informatie over de MRI-scan. Wat gebeurt er eigenlijk tijdens zo’n scan? Krijg je feedback van je radioloog? Hoe werken de magneten van een MRI-scan. Door informatie te vergaren over hoe een MRI-scan werkt en wat je er allemaal mee kunt onderzoeken kan het ook veel minder eng worden om een MRI-scan te ondergaan.

Als je last hebt van claustrofobie is het vooral belangrijk om in het hier en nu te blijven dit doe je met de volgende tips:

Tip 5: Luister naar de MRI-scan

Je kunt luisteren naar de instructies van de radioloog en ook naar de MRI-scan zelf. Tijdens het scannen maakt de MRI geluid. Dit is vaak een soort ritmisch geluid dat een beetje lijkt op technomuziek.

Door bewust te luisteren zorg je ervoor dat je hersenen signalen krijgen die voor genoeg input kunnen zorgen dat je even niet aan de kleine ruimte denkt.

Tip 6: Kijk naar de MRI-scan

Een andere manier om je hersens allerlei signalen te geven die ze moeten verwerken is door naar de MRI-scanner te kijken. Wat is er allemaal te zien, ook als er niets te zien is behalve het wit van de MRI-scanner. Bekijk elke centimeter die je kunt zien tot in detail.

Tip 7: Gebruik mindfulness

Tip 5 en 6 zijn eigenlijk technieken uit mindfulness. Door mindfulness zorg je ervoor dat je in het hier en nu blijft. Dat helpt om te voorkomen dat je fantasie op hol slaat waardoor je last krijgt van claustrofobische gedachten.

Bekijk ook deze tips om met claustrofobie een MRI-scan te ondergaan

Tips om angst voor het resultaat van de MRI-scan te verminderen

Als je op zich nog niet eens bang bent voor de MRI-scan zelf, maar wel voor het resultaat is dat ook een angst die je kunt overwinnen om zo de MRI-scan maar niet af te wijzen.

Tip 8: Gebruik mindfulness op lastige momenten

Als je onderzocht wordt in het ziekenhuis is dat niet voor niets. Vooral een doorverwijzing voor een MRI-scan kan heel eng zijn. Hierdoor kun je allerlei gedachten krijgen over een eventuele ziekte en hoe dat je leven gaat beïnvloeden. Dit soort gedachten zijn eigenlijk fantasieën.

Als je merkt dat je een negatieve toekomst fantasie krijgt kun je mindfulness meditatie gebruiken om met je aandacht in het hier en nu te blijven. Op die manier kun je je blijven focussen op je werk, huishouden of sociale leven als dat het moment is waarop het gebeurt.

Tip 9: Mediteer dagelijks

Dagelijks 10 minuten mediteren kan ontzettend goed helpen om minder last te hebben van stress en om je aandacht bij de dag zelf vast te houden.

Tip 10: Maak gebruik van hypnotherapie

Angst is een slechte raadgever en daarom is het goed om onder begeleiding van een psycholoog, coach of hypnotherapeut je angst onder ogen te komen. Met technieken uit cognitieve gedragstherapie (CGT) kan je dan vervolgens geholpen worden om te achterhalen waarom je ergens bang voor bent en hoe je met die angst om kunt gaan.

Dit hangt vaak van persoonlijke overtuigingen af en daarom is er niet altijd voor iedereen een kant en klaar antwoord waar iedereen gebruik van kan maken.

Tip 11: Maak gebruik van zelfhypnose

Als je bij een therapeut, coach of hypnotherapeut bent geweest kun je huiswerk mee krijgen om overtuigingen te versterken die je angst verminderen. Als je bijvoorbeeld bang bent om in paniek te raken of dat je arts of radioloog een fout maakt kun je de volgende hypnotische suggesties herhalen:

  • Ik kan kalm blijven.
  • Ik kan diep ademhalen.
  • De radioloog heeft gestudeerd voor wat hij doet.
  • Mijn arts heeft jarenlang ervaring.
  • Ik hoef me pas zorgen te maken bij een slechte uitslag en niet voordat ik een uitslag heb.

Je kunt dus ontzettend veel doen om de angst voor een MRI-scan of voor de uitslag te verminderen. De belangrijkste dingen die je kunt doen is kalm blijven en om bij minder prettige gedachten je aandacht weer te verleggen naar het hier en nu.

Wil je meer weten over mentale technieken om kalm te blijven in moeilijke situaties? Kom dan eens naar een workshop of seminar en bekijk de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

 

Bewaren

Bewaren

Over de schrijver
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->
arrow_drop_up arrow_drop_down