arrow_drop_up arrow_drop_down
Een leven lang leren
15 december 2020 

Een leven lang leren

Veel mensen stoppen met leren op het moment dat ze van school afgaan. Ze stoppen vaak ook met bewegen. Heel jammer, want je kunt er best baat bij hebben om toch te blijven leren. Ik ben ook snel van school afgegaan, maar heb dit kunnen rechtzetten door me te blijven verdiepen in zaken. Een leven lang leren kan, of in ieder geval in een groot deel van je leven, heel handig zijn.

Lezen om te leren

Ik lees bijvoorbeeld veel. Op een gegeven moment haal je dan mensen in, want wie leest er bijvoorbeeld een boek in de week? Dit zijn niet heel veel mensen. De gemiddelde CEO leest zo uit mijn hoofd ook 30 tot 40 boeken per jaar. Dus als je 1 boek per week leest, lees je al meer dan die mensen.

Er zijn ook mensen die niets lezen, misschien de Privé of zo.

Nu ben ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman aan het lezen. Dit is echt een mastermind, want het is zo lekker positief. De titel is al een lekker idee en met allerlei voordelen haalt hij aan waarom wij als soort overleefd hebben.

Een tijd geleden heb ik ook Sapiens proberen te lezen van Harari en dat vind ik gewoon een verschrikkelijk boek. Echt een deprimerend boek. Er staan wel een paar toffe dingen in, maar veel van wat erin staat is niet relaxed.

Natuurlijk moet je je kop niet in het zand steken voor zaken die gewoon zijn zoals ze zijn.

Als wij een soort zijn die overleefd hebben doordat we van alles hebben afgeslacht, dan is dat zo. Daar kun je wat van vinden. Ik vond het heel deprimerend. Er stonden ook toffe dingen in, maar het is niet mijn advies om het te lezen. Er stonden ook wel eyeopeners in, maar de helft van het boek was iets waar ik gewoon geen zin in had.

Nieuws kijk ik bijvoorbeeld ook sporadisch. De dingen die ze zeggen, wil ik me daardoor laten beïnvloeden? Nou net als bij het boek Sapiens, liever niet.

Maar het boek van Bregman heeft een stukje over de Homo Puppy, dat vond ik super leuk. Hierin stelt hij dat we zo intelligent zijn omdat we zo vriendelijk zijn. Hij haalt een verhaal aan van een bepaalde vos en die hebben ze gedomesticeerd tot een vriendelijk hondje. Voor het fokken van een nieuwe vos werd er geselecteerd op 1 factor, namelijk vriendelijkheid.

Als de vos niet direct ging bijten, dus die eerst iets naar achteren deinsde voordat hij beet, werd hij gebruikt om door te fokken. Na 4 generaties hadden ze vossen die begonnen te blaffen en je kon ze aaien. Daarbij waren ze opeens ook intelligenter. Ze konden allerlei testjes doen die normaal met honden worden uitgevoerd. De “wilde” vosjes konden dit niet.

Ook apen konden deze testjes niet. Ze konden iets bijvoorbeeld niet vinden. Terwijl menselijke peuters dit wel konden.

Zo zijn er veel voorbeelden in de natuur dat vriendelijkheid, dat benaderbare dieren en rassen, voor meer intelligentie zorgt.

Leren van andere mensen

Ook al zijn ze misschien niet slimmer, ze kunnen wel leren. Hoe groter de groep, hoe meer ze van elkaar kunnen leren.

Als we kijken naar de mensheid, die nu ongeveer 7 miljard personen telt, dan kunnen we veel van elkaar leren. En dat doen we dus ook. We leren misschien niet van iedereen, maar wel van veel mensen.

We hebben ook een kleiner brein dan de neanderthaler. Waarschijnlijk was hij ook slimmer dan ons, maar dus niet vriendelijker. Hierdoor hadden wij op een gegeven moment het voordeel dat we van elkaar konden leren, terwijl de neanderthaler dit niet kon.

Hierover heeft hij allerlei verhalen en voorbeelden van experimenten en oorlogen. Dat bijvoorbeeld in een oorlog maar een paar procent van de soldaten echt schieten. Dat we niet gebouwd zijn als een of ander moorddadig wezen, een idee dat er toch is bij veel mensen.

Als je alles wegstreept hou je vooral vriendelijkheid en saamhorigheid over.

Dit vind ik toch een stuk prettiger, dus om op die manier beïnvloed te worden dan met het boek Sapiens.

Het is natuurlijk wel lastig te achterhalen welke informatie in die boeken nu klopt, want het gaat ook over zaken in de oertijd en die mensen zijn allemaal al weg natuurlijk.

Wat ik er dan zelf van maak is dat de evolutie ervoor zorgt dat alle onvriendelijke mensen die je nu kent niet meer geselecteerd worden.

Dat is op zich ook een fijn idee. Ik ken best wel wat onvriendelijke mensen en die zie je ook wel eens in de krant of in tijdschriften in de supermarkt. Dan kun je toch fijn denken dat dat soort mensen door de evolutie uitgeselecteerd zullen worden en dat dan alleen nog maar leuke vriendelijke mensen overblijven. Lekker toch?

Dankzij dat boek bekijk ik de wereld een stuk vrolijker. Hierdoor krijg ik toch een hoopvollere motiverende kijk op de mensheid.

https://www.buzzsprout.com/195236/1946966-homo-puppy?play=true

Een leven lang leren mindset

Het idee dat je naar school gaat en daarna klaar bent met leren is dus een idee dat je mag loslaten. Al sinds het begin van deze eeuw zijn wetenschappers bezig met hoe je mensen helpt een leven lang te leren.

Toen al zagen ze in dat kennis niet alleen op de werkplek nodig zou zijn (misschien wisten ze al dat we ooit meer zouden thuiswerken?) en dat de maatschappij steeds ingewikkelder of technischer zou worden, waardoor je gewoon meer kansen hebt wanneer je meer weet of kunt[1].

Een leven lang leren wordt lastig als jij leren associeert met school en saaie lessen. Ik doe dat niet meer, zoals je las is boeken lezen ook een manier om je leven lang te leren. Een overtuiging die je helpt om je leven lang te leren is dat jij je er bewust van bent dat je gedachten of cognities flexibel zijn en je dus nieuwe verbindingen in je hersens kunt blijven maken. Daarnaast is het oké om iets nieuws te proberen en fouten te maken. Zolang je maar iets wilt leren van die fouten. Daarnaast is het handig om open te staan voor verandering. Dus je wilt bijvoorbeeld je werk best eens op een andere manier uitproberen[2].

Een leven lang leren betekent dus niet een leven lang naar school gaan. Het betekent dat je jezelf wilt ontwikkelen en daarvoor openstaat. Dit kan met boeken, dit kan natuurlijk ook op school, maar het kan dus ook door eens wat nieuws te proberen en te kijken hoe dat gaat[3].

Hypnose en blijven leren

Als je het gevoel hebt dat je niet goed bent in school – en daarom niet in leren – kun je dat dus loslaten. Ik was ook niet “goed” in school en toch ben ik best goed in leren.

Ook jij kunt dit bereiken. Dit hangt dus veel af van je overtuigingen. Hypnotherapie kan je helpen om blokkerende overtuigingen weg te nemen, zodat je meer openstaat voor het idee dat je iets kunt leren.

“Ik ben dom” is bijvoorbeeld zo’n overtuiging waarmee je jezelf niet verder helpt.

In plaats daarvan kun je beter denken: “Ik kan nog veel leren.” Dit is veel positiever en komt ook veel minder over als iets vaststaand dan de blokkerende overtuiging.

Soms is het herhalen van helpende overtuigingen terwijl je in hypnose bent al voldoende om meer open te staan voor het leren van nieuwe vaardigheden.

Een andere manier is om regressietherapie te ondergaan. Met deze vorm van therapie ga je eerst in hypnose. Vervolgens ga je terug naar het eerste moment waarop je de overtuiging voelde dat leren niets voor jou is. Dan ga je samen met de hypnotherapeut achterhalen waarom dat toen is ontstaan en hoe onlogisch dit eigenlijk is. Dit kan al heel snel je blokkerende overtuiging wegnemen.

Nog een techniek die je kunt gebruiken is door juist naar je toekomst te kijken. Je wilt misschien volgend jaar iets kunnen. Onder hypnose zie je dan hoe je dat doel bereikt. Hoe jij ervoor gaat zorgen dat jij over een jaar kunt wat je wilt kunnen.

Dit geeft je heldere stappen, waardoor het veel makkelijker voor je is om te leren wat je wilt leren.

Daarnaast zijn er nog veel andere technieken waarvan je gebruik kunt maken bij hypnotherapie.

Hypnose om makkelijker te leren

Naast dat je hypnose kunt gebruiken om overtuigingen over leren te veranderen kun je hypnose ook gebruiken om beter te leren. Als je aan het leren bent zijn er namelijk twee processen nodig in je hersenen. Het proces waarin je actief bent met de leerstof en het proces waarin je het opslaat. Deze twee processen zijn soms met elkaar in gevecht.

Als je in de hypnotische staat leert is er veel minder sprake van competitie. Er is juist meer sprake van samenhang, waardoor je de leerstof sneller in je opneemt en beter kunt onthouden[4].

Wil je meer weten over hypnose en zelfhypnose? Kom dan eens naar de gratis online masterclass over hypnose.

Of schrijf je direct in voor een van onze opleidingen.

 

 

Bronnen:

[1] https://www.learntechlib.org/p/8380/

[2] https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/425795

[3] https://wmich.edu/sites/default/files/attachments/u5/2013/WHAT%20IS%20EXPERIENTIAL%20%20LEARNING%3F%20%20.pdf

[4] https://academic.oup.com/cercor/article/23/4/801/343536

 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies