Geduld: Hoe krijg je er meer van?
22 december 2019 

Geduld: Hoe krijg je er meer van?

Geduld is een schone zaak, maar dan moet je het wel hebben. Geduld is ook iets wat je echt nodig hebt in Nederland. Je moet namelijk overal op wachten. Op je partner als je samen uitgaat, in de winkel voor de kassa, op de trein of bus. Je moet ook nog eens wachten op je voorganger als je in de file staat. Maar waarom is geduld eigenlijk een schone zaak, en hoe krijg je het? Daarop ga ik in met dit blog.

Wat is geduld?

Geduld is eigenlijk een werkwoord, omdat het een techniek is om je goede humeur te behouden als je aan het wachten bent. Vooral als je haast hebt kun je door wachten kwaad worden en snel geïrriteerd raken. Als je moet wachten is dat namelijk een heel duidelijk signaal dat jij iets niet in de hand hebt.

Wanneer je dan geduld hebt, of geduldig bent, ben je in staat om kalm te blijven terwijl je wacht en houd je positieve emoties beter in stand. Je kunt het lijden van wachten beter ondergaan wanner geduld 1 van je karaktereigenschappen is. Je wilt het lijden dan ook sneller ondergaan.

Onderzoekers geven ook aan dat geduld een soort combinatie is van open minded zijn, doorzettingsvermogen en zelfregulatie, maar die samenhang is klein.

Geduld heb je ook nodig voor het omgaan met lastige familieleden en de dagelijkse stresstriggers.

Waar is geduld goed voor?

Geduld is dus goed om positief te blijven terwijl je ergens op moet wachten, maar dat is niet het enige.

Ben je bijvoorbeeld bezig met secuur priegelwerk? Dan is geduld ook heel belangrijk om je werk niet af te raffelen en om kwaliteit te leveren.

Geduld kan er dus ook voor zorgen dat je je baan houdt, omdat je dan de kantjes er niet vanaf loopt.

Je gevoel van welzijn is ook beter wanneer je geduld hebt.  Dit komt onder andere omdat je het makkelijker vindt om negatieve situaties opnieuw een betekenis te geven, waardoor de situatie niet meer (zo) negatief is.

Daarnaast helpt geduld je ook om je doelen te behalen, omdat je niet te vroeg stopt en je activiteiten om het doel te behalen kunt uitstrekken over een grotere tijdsperiode.

Hoe krijg je meer geduld?

Je kunt denken dat geduld of ongeduld een karaktereigenschap is waarmee je wel of niet geboren bent, maar niets is minder waar. Geduld is namelijk te leren[1].

Er zijn zelfs meerdere manieren om meer geduld op te brengen.

Beseffen dat je onderdeel bent van het geheel

Geduld is iets wat mensen beter afgaat als ze moeten wachten voor iets wat goed is. Als ze wachten op het behalen van een doel dat hun leven betekenis geeft, is geduld makkelijk op te brengen.

Bijvoorbeeld, wanneer je in de file staat is dit dragelijker te maken omdat je weet dat je met iedereen in de file staat omdat iedereen naar zijn werk gaat om onze maatschappij te laten functioneren en een economie te hebben waardoor iedereen een relatief leuk leven kan leiden.

Je kunt geduldig met je irritante familielid omgaan omdat je weet dat je een goede band op de langere termijn wilt hebben met je familie.

Je kunt wachten in de winkel, omdat je bezig bent met het verzamelen van eten voor je familie.

Maak geduld onderdeel van je identiteit

Daarbij is het ook handig wanneer je jezelf identificeert als een geduldig persoon. Dit is bijvoorbeeld vaak onderdeel van de identiteit van mensen die met spiritualiteit of geloof bezig zijn.

Geduld is voor veel Christelijke mensen bijvoorbeeld wachten op betere tijden, of dat wanneer je geduldig bent je hiervoor beloond wordt[2].

Blijf in het hier en nu

Een andere manier om geduld in je identiteit te plaatsen is door aan mindfulness te doen. Ongeduld ligt namelijk ook vaak in gedachten als waar je in de directe toekomst eigenlijk mee bezig wilt zijn.

Door je gedachten in het hier en nu te houden raak je minder bezorgd en gestrest over de tijd en is het makkelijker om je geduld te bewaren.

Yoga past ook goed bij mindfulness. Een echte yogi is een geduldige yogi, toch?

Gebruik het moment van wachten anders/nuttig

Wanneer je meer mindful bezig bent op het moment waarop je geduld nodig hebt kun je ook merken dat je veel meer invloed op je omgeving hebt dan je in eerste instantie denkt.

In de auto hebben de meeste mensen de radio aan en kan de muziek daarvan je vermaken om de file door te komen. Dit is natuurlijk een leuke manier om de tijd door te komen.

Een andere manier is de tijd nuttig doorkomen, bijvoorbeeld door naar een (informatief) luisterboek te luisteren.

Dit is de reden waarom veel vrouwen een handtas bij zich hebben. Dan kun je altijd een e-reader of wat dan ook bij je hebben om momenten waarop je geduld nodig hebt om het wachten makkelijker, leuker en nuttiger te maken.

Voor mannen bestaat dan natuurlijk de Satchel (Google maar als je niet weet wat het is).

Daarnaast kan ongeduld ook voor veel stress zorgen. Door juist het moment van wachten even te gebruiken voor meditatie verlaag je je stress, dat is uiteindelijk ook heel nuttig om te doen.

Herkaderen van moment van ongeduld

Het beseffen dat je onderdeel bent van een groter geheel of dat je voor een groter doel dan jezelf geduldig bent is een manier om het ongeduldige moment te herkaderen. Als je het lastig vindt om dit te doen kan een hypnotherapeut je ermee helpen.

Wanneer je naar een hypnotherapeut gaat identificeer je eerst momenten die je regelmatig dwars zitten en waarop je super ongeduldig wordt met alle negatieve gevolgen van dien.

Vervolgens kan je hypnotherapeut je suggesties geven die je helpen om het moment op een andere manier te interpreteren. De focus van wat er allemaal misgaat verleg je, of herkader je, naar wat er wel goed gaat. Dit gebeurt vaak met post-hypnotische suggesties en met suggesties die je zelf kunt herhalen tijdens zelfhypnose.

Post-hypnotische suggesties voor het herkaderen kunnen bijvoorbeeld zijn:

“Vanaf dit moment zul je op momenten van ongeduld, je beseffen waarom het belangrijk is dat je doet wat je op dat moment doet en daarom zal je kalm blijven en tevreden blijven met de situatie.”

Suggesties die helpen met zelfhypnose zijn er meer om overtuigingen te veranderen en om geduld anders te ervaren wanneer je het nodig hebt. Dit kunnen suggesties zijn zoals:

“Ik ben een geduldig persoon.”

“Wachten is rusten.”

“Ik ben sterk door rustig te blijven.”

“Rustig en blij blijven is de oplossing.”

Dit zijn slechts voorbeelden die helpen om geduld sterker te maken, afhankelijk van jouw frustraties en overtuigingen over geduld en ongeduld kan een hypnotherapeut ervoor kiezen om je andere suggesties mee te geven.

Achterhalen van de oorzaak van haast/ongeduld

Waarom reageer je ongeduldig in situaties waarin je geduld moet hebben? Is je planning super belangrijk? Is de snelheid waarop je dingen doet belangrijk voor je? Waarom is dit het geval voor jou?

Waar komt het vandaan dat je je ongeduld kunt verliezen? Waarom is dit een patroon in je leven geworden?

Dit zijn vragen die te maken hebben met de oorzaak van ongeduld of haast. Als je niet duidelijk kunt aangeven waar dit door is ontstaan kan een hypnose-expert je daarmee helpen door middel van regressie.

Regressie is een hypnosetechniek die voor veel problemen oplossingen kan vinden. Met regressie krijg je van de hypnotiseur de suggestie om naar het eerste moment te gaan waarop je haast of ongeduld kreeg. Doordat je op dat moment in hypnose bent zal er gelijk een herinnering boven komen drijven.

Dit is vaak een herinnering uit je kindertijd omdat je dan vaak de “regels van het leven” bedenkt. Je ziet hoe volwassenen en andere mensen om je heen doen en reageren op wat jij doet en daaruit trek je een conclusie over hoe het “hoort” of over wat een “regel” is. Dit wordt dan je overtuiging.

Tijdens de regressie ga je terug naar zo’n regelbepalend moment, maar nu met jouw volwassen kennis. Dit geeft je de kans om de leefregel te evalueren of hij wel klopt. De hypnotiseur helpt je om het moment eens vanuit andere hoeken te bekijken en dit kan ervoor zorgen dat je het moment nu heel anders interpreteert. En je de leefregel kunt herschrijven.

Dit kan voor ontzettend veel rust zorgen, waardoor jij je geduld veel beter kunt bewaren.

In de opleiding van het Hypnose Instituut Nederland wordt er veel aandacht besteed aan het uitvoeren van een goede helpende regressie.

Wil jij weten hoe hypnose werkt en of je daar jezelf of andere mensen mee kunt helpen? Kom dan eens naar een hypnose playshop, in Zwolle of Wormerveer. Daar leer je in 1 dag mensen te hypnotiseren.

Wil je juist regressie leren of de basis van mensen helpen met hypnose? Kom dan eens naar een seminar of schrijf je in voor een van de opleidingen van het Hypnose Instituut Nederland.

[1] https://search.proquest.com/openview/dcfd470d8a25208f19c97d06cafc894c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=32264

[2] https://www.researchgate.net/profile/Sarah_Schnitker/publication/319219667_The_virtue_of_patience_spirituality_and_suffering_Integrating_lessons_from_positive_psychology_psychology_of_religion_and_Christian_theology/links/5cb5e382a6fdcc1d499a15cd/The-virtue-of-patience-spirituality-and-suffering-Integrating-lessons-from-positive-psychology-psychology-of-religion-and-Christian-theology.pdf

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

optinmonster.com -->
arrow_drop_up arrow_drop_down