Hoogmoed komt voor de val: toch genieten van succes
02 juni 2022 
in Angst
9 min. leestijd

Hoogmoed komt voor de val: toch genieten van succes

Durf je er vaak niet op te vertrouwen dat als het goed gaat het goed blijft gaan? Leef je bij het credo: Hoogmoed komt voor de val en ben je dus heel voorzichtig met genieten van succes? Eigenlijk is dat heel jammer, want wat je aandacht geeft groeit. Dus ook genieten van succes zou voor meer genieten van succes moeten zorgen.

Hoe zit het met hoogmoed komt voor de val?

Want hoe waar is het eigenlijk dat hoogmoed voor de val komt? Dit is onderzocht in een Brits onderzoek bij oudere Engelsen. In dit onderzoek kwam naar voren dat er helemaal geen bewijs is voor het idee dat hoogmoed, of te veel trots, voor een val komt.

Het interessante was dat zelfs het omgekeerde eerder het geval was. Dus had je veel trots, dan ging het goed. Had je weinig trots of moed? Juist dan was de kans op een “val” hoger. Je leeftijd, geslacht, rijkdom en of je eerder een keer “gevallen” was had hier geen invloed op. In dit onderzoek ging het wel letterlijk om vallen, dus niet om dat je leven opeens minder goed zou zijn[1]. Maar toch…

Kijk je uit naar ongeluk?

Hoe zit het dan met dat als het goed gaat in je leven er weer wat slechts gebeurt? Dan heb je eigenlijk geen vertrouwen in de toekomst en dit gebrek aan vertrouwen kan ervoor zorgen dat je niet echt kunt genieten van het succes dat je nu hebt.

Want wat is succes en wat is falen of vallen? Dat zijn eigenlijk hele subjectieve woorden waar iedereen een eigen betekenis aan geeft[2].

Misschien focus je je in goede tijden op “de val” en kijk je negatiever naar negatieve dingen in je leven dan je zou doen als alles “normaal” verloopt.

Je kunt je dan zelfs afvragen of wat jij als een “val” ziet wel een val is.

Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat omstandigheden in je leven ervoor kunnen zorgen dat je minder van de toekomst verwacht dan voor die omstandigheid. Als een van je ouders is overleden kan je bijvoorbeeld opeens denken dat jij niet zo oud zult worden[3].

Ben je door je overtuigingen misschien een beetje geprimed om juist te kijken naar de negatieve kanten in het leven?

Het kan ook zijn dat je een beetje last hebt van een bias voor jezelf (self serving bias). Dit betekent dat je vindt dat je zelf succes hebt bereikt, maar als er iets misgaat dan ligt het aan wat anders[4].

Als je bang bent dat je erop aangekeken wordt als je het succes niet kan vasthouden is het prettig om iets achter de hand te hebben wat je de schuld kunt geven van het uitblijven van verder succes en dan kan je je op dat soort momenten gaan focussen op die slechtere dingen die kunnen gebeuren.

Ga je bijvoorbeeld een presentatie geven en kan dat je gevoel over jezelf bedreigen, je ego, je zelfreflectie en eigenwaarde. Dan kan je alvast gaan zoeken naar een excuus waarom de presentatie niet goed zal gaan. In plaats van dat je je focust op hoe je ervoor zorgt dat de presentatie wel goed gaat.

Het interessante is dat juist mensen met veel zelfvertrouwen last kunnen hebben van deze bias. Ook als je gemotiveerd bent om bepaalde tastbare doelen te halen kan je hier last van krijgen[5].

Je kunt bijvoorbeeld denken dat je succesvol bent als je na de presentatie helemaal geen vragen krijgt. Dit is een heel tastbaar doel, maar als iemand dan toch een vraag heeft kan dit voelen als een val.

In plaats daarvan kan je een ander soort doel stellen, zoals: De presentatie is geslaagd als ik mijn best doe en een connectie kan maken met het publiek. Je best doen is iets wat je veel meer zelf in de hand hebt en is minder bedreigend voor je zelfbeeld.

Hoe hoog of laag leg je de lat?

Dan kan je ook nog kijken of je de lat voor “de val” niet iets te hoog hebt gelegd na het behaalde succes.

Succes is meestal een soort momentopname, daarna wordt alles weer normaal. Het is natuurlijk fijn als je dit succes kunt herhalen.

Zo heb ik met het HIN momenten waarop opleidingen beginnen en het is dan fijn als veel mensen zich inschrijven voor die opleiding. Het ene jaar is dat anders dan het andere jaar. Als het dan een keer iets minder is, val ik dan?

Of gaat alles eigenlijk nog steeds best goed?

Bekijk ook voor jezelf hoe realistisch de lat is die jij jezelf legt voordat je zegt dat je valt.

Een deelnemer van een van mijn cursussen gaf bijvoorbeeld aan dat ze geen geld had voor extra’s, maar door nu juist creatief te zijn en Marktplaats af te struinen dit hielp om toch dat gevoel van succes te hebben en niet het gevoel te hebben van vallen na eerder ander succes. Daarbij nam ze dus verantwoordelijkheid voor haar succes en hoe om te gaan met falen, waardoor falen alsnog een bron van succes werd.

Ze mocht genieten van haar leven, ongeacht hoe goed of slecht het financieel ging. Dan voel je die val niet eens meer. Dan is er niet eens meer een val om je druk over te maken.

Overtuigingen veranderen

Je focus en hoe hoog je de lat legt hangt af van overtuigingen die je hebt over hoe het leven werkt en hoe jij daarin hoort te functioneren. Als je bijvoorbeeld denkt dat je alles nieuw moet kopen, dan zal iets als ontslag harder op je overkomen dan als je het ok vindt om naar koopjes te zoeken.

Als die overtuigingen jou niet helpen om oprecht te genieten van succes omdat je altijd bang bent voor “de val” en dat het toch niet blijft. Dan is het tijd om ze te veranderen.

Overtuigingen ontstaan vaak in je kindertijd. Misschien ben je eens super teleurgesteld geraakt toen de verwachting van hoe fijn je leven is en zou blijven even helemaal niet uitkwam.

Een beetje een dingetje als je volwassen wordt waar iedereen mee te maken krijgt als papa en mama niet meer alles voor je regelen.

Alleen zo’n overtuiging dubbelcheck je meestal niet automatisch in je volwassen leven. Dit is iets wat je wel kunt doen met behulp van regressie, een hypnosetechniek waarmee je in gedachten teruggaat naar het moment waarop zo’n niet helpende overtuiging is ontstaan.

Vervolgens ga je dit moment opnieuw interpreteren. Een hypnotherapeut helpt je hiermee door bijvoorbeeld bepaalde vragen te stellen of opdrachten te geven. Dit kan je nieuwe inzichten geven en dit kan zelfs de hele manier waarop je de herinnering ziet veranderen.

Alleen al hierdoor kan je meer gaan genieten van succes en hoef je niet bang te zijn voor een “negatieve” verandering. Verandering is dan gewoon alleen een verandering en verder niets.

Je focus veranderen

Kijk je als het goed gaat uit naar negatieve zaken om te zeggen “zie je wel, ik heb weer gelijk dat er altijd ongeluk volgt op succes”. Dan is het ook tijd om iets aan je focus te doen. Eigenlijk lijd je twee keer als je je druk gaat maken over aankomend ongeluk en als het er dan vervolgens ook nog is.

Door je juist niet te focussen op alles wat er mis kan gaan zie je het misschien niet eens en sowieso halveer je het lijden voor jezelf.

Met mindfulness kan je bijvoorbeeld jouw gedachten in het hier en nu houden zodat je juist kunt genieten.

Merk je dat je je zelfs dan focust op negatieve dingen? Dan kan het herhalen van helpende hypnotische suggesties ook werken. Een hypnotherapeut zal bijvoorbeeld als een overtuiging is weggenomen nieuwe overtuigingen geven zodat er niet een leeg gat ontstaat over hoe je met succes om kan gaan. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door die suggesties en die kan je dan ook nog eens thuis herhalen om jezelf elke dag te primen om te genieten.

Dit kunnen suggesties zijn zoals:

“Ik mag genieten.”

“Genieten hoort ook bij het leven.”

“Ik ben waardevol.”

Dit zijn slechts voorbeelden. Afhankelijk van hoe je erbij bent gekomen dat je niet mag genieten van succes omdat het daarna toch weer slechter wordt kan je ook andere suggesties krijgen van de hypnotherapeut.

Meer genieten van succes door meer vertrouwen in de toekomst

Er zijn ook andere manieren om meer vertrouwen in de toekomst te hebben. Zoals het stimuleren van het knuffelhormoon helpt je om toch meer vertrouwen te krijgen. Onderzoek laat zien dat mensen die vaak weinig vertrouwen hebben meer baat hebben bij oxytocine dan mensen die een soort van gemiddeld vertrouwen hebben om positiever naar de toekomst te kijken[6].

Manieren om de aanmaak van dit hormoon door je lichaam te stimuleren is het knuffelen van iemand of bijvoorbeeld het aaien van je kat of hond.

Wil je meer weten over hypnose en hoe dit je kan helpen om meer te genieten van het leven? Kom dan eens naar de gratis online masterclass.

Of schrijf je in voor een van onze opleidingen. Leuk voor jezelf en als je andere mensen wilt coachen om het beste uit hun leven te halen.

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen
optinmonster.com -->