arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juli 2020 

Mensen die altijd klagen: Mentale vuilnismensen

Mentale vuilnismensen storten hun mentale bagger over je uit. Het is net een vuilniswagen.

Je staat ergens op straat. De vuilniswagen komt aanrijden, die gaat achteruit richting jou. Je blijft staan. Hij stopt. Jij blijft staan. Die bak gaat omhoog. Jij blijft staan. En dan wham, alle vuilnis komt op jou terecht. Het zit in je kleren en op je huid, dus je gaat douchen, maar het helpt niet.

Dit is zonde, want het was niet nodig geweest.

Een stapje opzij had dit allemaal voorkomen. Zoveel had je niet hoeven doen om het te vermijden, maar je moet wel iets doen.

Maar nu met mensen. Ze komen aanlopen, je kent ze en je blijft staan. Ze stoppen voor je. Jij blijft staan. Hun mond gaat open en daar komt het mentale geklaag, gezeur en gepiep. Zij zijn het kwijt, maar jij gaat ermee naar huis. Hun mentale vuilnis zit in je.

Mentale vuilnismensen die klagen, zeuren, zeiken en piepen. Je kent ze, maar toch blijf je staan.

Tips om minder last te hebben van mensen die altijd klagen

Het is heel interessant, want wat kun je doen? Je kunt mentaal opzij stappen of letterlijk weglopen. Alleen je hebt beleefdheidsvormen, dus letterlijk weglopen is niet iets wat je snel kunt doen. Collega’s, buren of familie die helaas mentale vuilnismensen zijn, daar kun je maar lastig van weglopen.

Dus dan maar mentaal een stap opzij zetten. Je kunt dissociëren. Laat maar gaan, laat hun bagger maar naast je neerstorten. Dan doet het helemaal niets.

Mensen vragen soms hoe je omgaat met negatieve mensen, nou:

Tip 1: Niet mee omgaan.

Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Tip 2: Bijna niet mee omgaan.

Sowieso, want waar je mee omgaat word je mee besmet. Dus zo min mogelijk, omdat je er niet aan ontkomt op sommige momenten.

Is het structureel? Dan moet je je een aantal zaken afvragen, zoals wil ik wel bij die mensen horen? Ben ik zelf niet een mentale vuilnisbrenger? Dit is misschien een beetje hard, maar waarmee je omgaat word je besmet en dan kun je zelf zo worden. Dan is het handig om met andere mensen om te gaan.

Gaat dit niet, dan moet je mentaal een stapje maken.

Je kunt het letterlijk laten passeren. Iemand vertelt iets en je humt en knikt een beetje. Net doen alsof je luistert, maar je hoort niets. Mensen vinden dit over het algemeen niet prettig, maar mensen die lopen te zeiken om het zeiken zijn vaak allang blij dat ze iemand hebben om tegen te zeiken. Als jij dan loopt te hummen, moeten ze dat ook maar voor lief nemen.

Je kunt het ook de hele tijd herkaderen, dat vinden mensen ook vervelend en dan gaan ze je vanzelf vermijden. Als mensen klagen over het weer, zeg jij juist dat je het lekker weer vindt of je wijst op de positieve kanten.

Tip 3: Excuseer en ga weg

De derde strategie is dat je met een of ander excuus wegloopt. Je moet naar de wc, je hebt een afspraak, maakt niet uit wat.

Dit kun je doen. Mij heeft het geholpen om de hele tijd positief te herkaderen en toen gingen ze me vermijden. Dit vond ik heerlijk rustig. Ik heb geen zin in dat geklaag, want tijd kun je maar een keer besteden, daarna is het weg. Als je dit besteedt aan gezeur is dat ontzettend zonde, want je had het ook kunnen besteden aan leuke dingen.

Soms heb je zelf natuurlijk ook problemen. Dan wil je daar natuurlijk ook even over kunnen klagen, maar dit probeer ik echt te minimaliseren. Het levert je maar heel weinig op, dus waarom zou je dat doen?

Wat kan het je opleveren? Aandacht, verbinding of iets anders? Als je het niet doet, krijg je dan die aandacht en verbinding nog? Ik heb daar moeite mee, als mensen dat op die manier proberen te krijgen. Dus ik ga het positief herkaderen.

Of je bent ergens en het is lullig om te herkaderen, want je ben op visite of zoiets. Dan is hmmen en een beetje meelullen en lachen handiger. Dit is dan om jezelf te beschermen tegen nog meer gezeur. Ik ben maar heel sporadisch op zulke plekken.

Jim Rohn is een motivational speaker die zei: “If you don’t like where you are right now, change it. You’re not a tree.” Vrij vertaald: Als je de plek waar je nu bent niet leuk vindt, verander hem. Je bent geen boom.

Beluister ook deze podcast:

https://www.buzzsprout.com/195236/1344322-mentale-vuilnismensen

Waarom wordt iemand een klager?

Zoals gezegd kun je je afvragen waarom iemand zo’n mentaal vuilnismens wordt? De kans is groot dat ze zijn opgegroeid met mensen die altijd klagen en dus is dat wat zij ook doen. Kinderen kopiëren immers vaak het gedrag van hun ouders.

Of ze hebben ooit ontdekt dat klagen of aangeven dat je ergens het slachtoffer van bent je aandacht oplevert. We zijn sociale mensen en aandacht is iets wat we nodig hebben. Je kunt op meerdere manieren aandacht krijgen. Namelijk door zielig te zijn, want dan krijg je medelijden. Of door juist ergens goed in te zijn. Een goede verhalenverteller, iemand die iets goed kan en goed kan uitleggen. Dat laatste kost natuurlijk wel meer moeite dan zielig zijn. Want dan moet je ook nog een vaardigheid ontwikkelen.

Dit is spannend en daarmee komen we op de derde reden waarom mensen kunnen veranderen in klagers, of waarom mensen vervelend kunnen zijn. Ze zijn bang. Chronische angst kan ervoor zorgen dat mensen gaan micro managen, klagen, veel zorgen hebben en gaan zeuren. Dit zorgt er vaak voor dat mensen met chronische angst ook een verstoorde relatie krijgen met hun omgeving[1].

Heb je een mentale vuilnisman in je leven die dat is vanwege aandacht of gewoonte? Dan kunnen de bovengenoemde tips helpen om het inzicht te krijgen dat dit op langere termijn juist voor minder aandacht zorgt.

Hoe weet je of je zelf een klager bent?

Je kunt ook voor jezelf nagaan of je een klager bent of niet. Check dan even of deze stellingen voor jou waar zijn of niet.

  1. Ik heb graag controle over de situatie.
  2. Als ik iets gedaan wil hebben, wil ik dat zo snel mogelijk.
  3. Ik verwacht dat andere mensen mij helpen.
  4. Ik klaag niet, ik ben gewoon realistisch.
  5. Geïrriteerd is hoe ik op de meeste zaken reageer.
  6. Ik ben een perfectionist.

Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je een klager bent.

Hoe help je een klager?

Je kunt mentale vuilnismensen vermijden, maar als ze je daadwerkelijk om hulp vragen (of als je nu zelf denkt dat je hulp nodig hebt) zijn er gelukkig manieren om ze te helpen te stoppen met klagen.

Hypnotherapie is bijvoorbeeld zo’n manier. Als je hypnotherapeut bent duik je vaak eerst in de overtuigingen van je cliënt. Je kunt dit tijdens een soort voorgesprek doen, of je kunt een gesprekje voeren terwijl je cliënt al in hypnose is. Dan kan bijvoorbeeld naar boven komen dat het klagen een manier is om aandacht te krijgen of om het gevoel te hebben van meer controle.

Met regressie kun je checken waar het gevoel vandaan is gekomen dat klagen de beste manier is geworden om aandacht te krijgen. Is dit iets wat je kunt controleren met regressie? Regressie is een hypnose techniek die mensen helpt om zich te realiseren wanneer ze voor het eerst “last” kregen van een bepaalde overtuiging. Vaak zijn dit momenten in de vroege jeugd. Je hebt misschien gezien hoe je klagende moeder toch altijd aandacht kreeg of iets dergelijks. Het is voor iedereen verschillend.

Vervolgens kun je de persoon helpen om dit moment anders te interpreteren, waardoor de overtuiging dat klagen voor goede aandacht zorgt – wat dus gewoon echt niet altijd het geval is – weggaat.

De overtuiging samen belachelijk maken

Daarnaast kun je vragen waarom iemand zoveel klaagt of zeurt, zeker als het je familie is. Als die persoon heel eerlijk is komt daar misschien een antwoord uit als: “Ik ben bang dat ik anders geen aandacht krijg.” Dan kun je voorstellen om die overtuiging eens belachelijk te maken.

Je gaat bijvoorbeeld samen op een zo gek mogelijke manieren de volgende zin herhalen: “Ik ben bang dat ik anders geen aandacht krijg.” Bijvoorbeeld terwijl je rondjes springt of iets dergelijks. Maak het zo leuk, grappig en belachelijk mogelijk.

Deze twee technieken leer je onder andere toe te passen in de opleiding van het Hypnose Instituut Nederland.

Ben je nieuwsgierig naar hypnose? Volg dan eens een gratis webinar over hypnose. In het webinar legt Edwin Selij je precies uit hoe je hypnose kan doen. Hier kan je je aanmelden voor de volgende sessie.

Wil je meer leren en zien dan alleen hypnose? Tijdens een seminar geef ik ook demonstraties van de bovengenoemde technieken. Dus kom dan eens naar een seminar.

Ben je coach, psycholoog of zelfs psychiater of wil je dat zijn? Dan kan hypnose een mooie aanvulling zijn op technieken die je kunt gebruiken om mensen te helpen. Schrijf je in voor een van onze opleidingen.

[1] https://digitalcommons.odu.edu/chs_books/28/

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Hoe leef je het langst zonder angst' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie ging onderwijzen.
Reactie plaatsen

Ja wij gebruiken cookies