Innerlijke kracht versterken: 9 tips
Innerlijke kracht versterken: 9 tips
09 juni 2024 
6 min. leestijd

Innerlijke kracht versterken: 9 tips

In je kracht staan, innerlijke kracht hebben, een sterke persoonlijkheid, weten waar je aan toe bent. Als je innerlijke kracht hebt, sta je sterk in je schoenen en dit zorgt ervoor dat je kunt kiezen wat jij in het leven wilt. Het zorgt ervoor dat je kunt omgaan met onverwachte tegenslagen op je pad.

Het is een dynamische eigenschap die groeit naarmate je meer levenservaring opdoet en bewuster omgaat met je innerlijke wereld.

In dit blog krijg je tips over het versterken van je innerlijke kracht.

Wat is innerlijke kracht?

Maar wat is innerlijke kracht eigenlijk? Innerlijke kracht gaat eigenlijk over je mentale, emotionele en spirituele veerkracht. Hierdoor kun je met stressvolle situaties in je leven omgaan en je kunt ook goed voor jezelf kiezen als een situatie hierom vraagt.

Je bent doelgericht, blijft kalm als dingen lastig worden en voor veel mensen in je omgeving ook een steun.

Er zijn allerlei factoren die bijdragen aan innerlijke kracht, zoals:

  1. Emotionele veerkracht
  2. Zelfbewustzijn
  3. Zelfvertrouwen
  4. Doorzettingsvermogen
  5. Innerlijke rust
  6. Zingeving.

Dit geeft ons ook direct een mooie ingang om handige tips te geven om jouw innerlijke kracht te versterken.

Tip 1: Emotionele veerkracht versterken met mindfulness

Emoties zijn interessant, want ze zijn vaak een gevolg van je gedachten en gevoelens in je lichaam. Denk er maar eens aan hoe buikpijn je niet alleen een ‘slecht’ gevoel geeft, maar hoe het ook je emoties beïnvloedt. Je kunt je opeens veel angstiger voelen over je gezondheid bijvoorbeeld.

Een manier om je emotionele veerkracht te versterken is met mindfulness. Door mindfulness toe te passen zorg je ervoor dat je met je aandacht in het hier-en-nu blijft en dat je mindful bent over de invloed van je omgeving en van je eigen lichaam en gedachten op je emoties. Door dit in de gaten te houden zorg je ervoor dat er niet iets is wat te veel invloed heeft dan logisch is, waardoor je meer een logische hoeveelheid emotie hebt bij een bepaalde gebeurtenis.

Hierdoor kun je vaak beter met stress omgaan en heb je meer innerlijke rust[1].

Tip 2: Zelfbewustzijn verbeteren met zelfhypnose

Hoe weet je nu wat de juiste stappen voor jou zijn, als je jezelf niet goed kent? Waarom doe je wat je doet? Wanneer zet je stappen en wanneer krijg je last van uitstelgedrag? Welke waarden zorgen ervoor dat je doet wat je doet? En welke overtuigingen zorgen voor jouw kijk op de wereld en bepalen wanneer jij iets wel of niet doet?

Dit soort vragen beantwoorden kan tijdens een hypnosesessie, wat met name handig is als je merkt dat je niet verder komt in je leven of tijdens zelfhypnose.

De staat van hypnose helpt sowieso al om meer bewust te zijn van jezelf (je lichaam en gedachten) en kan de manier waarop je je omgeving waarneemt ook veranderen. Het heeft direct effect op verbindingen in je brein[2].

Als je de hypnotische staat combineert met hypnotherapie kan dit je veel inzichten geven.

Regressie is bijvoorbeeld een techniek die je kan laten zien welke gebeurtenissen in je leven invloed hebben op keuzes die je als volwassene neemt en problemen dan kunt ervaren. Gelukkig helpt deze techniek ook direct om belemmerende overtuigingen weg te nemen.

Tip 3: Zelfvertrouwen verbeteren met beweging

Je zelfvertrouwen verbeteren kan op allerlei manieren. Sporten is bijvoorbeeld een manier om je lichaam sterker te voelen worden, wat ook weer psychologisch het effect geeft dat je je goed voelt over jezelf.

Onderzoek bij volwassenen laat ook zien dat mensen die regelmatig bewegen een beter zelfvertrouwen hebben dan volwassenen die een zittende leefstijl hebben[3].

Tip 4: Zelfvertrouwen verbeteren met hypnose

Ook mentaal kun je veel doen om je zelfvertrouwen te verbeteren. Bij het Hypnose Instituut Nederland hebben we bijvoorbeeld de techniek van de magische spiegel. Deze techniek helpt je geleidelijk aan om door te krijgen dat jij een awesome mens bent. Dat je waardig bent en dat je trots mag zijn op wat je allemaal hebt bereikt, ook de kleine dingen.

Deze techniek is super om mensen in hun kracht te zetten.

Tip 5: Doorzettingsvermogen verbeteren, je waarom

Doorzettingsvermogen hint eigenlijk naar wilskracht, maar wilskracht is eindig. Iets doen omdat je het “moet” doen is lastiger dan iets doen, omdat je het “wil” doen omdat je het leuk vindt.

Daarom is het belangrijk om te achterhalen wat je motivatie is om iets voor elkaar te krijgen.

Waarom wil ik dit doen?” is een vraag die je jezelf kunt stellen.

En je kunt die waarom vraag op elk antwoord herhalen, om zo echt bij de kern van je motivatie te komen.

Tip 6: Doorzettingsvermogen verbeteren met pijn

Wat wel goed is om te weten is dat mensen vaak gemotiveerd worden door pijn, of door plezier. Helaas worden de meeste mensen gemotiveerd door pijn.

Dit is waarom afslanken soms zo lastig gaat en mensen terugvallen in een yo-yo-effect. Als ze zich te dik voelen, voelt dat als pijn die ze niet willen en dat motiveert dan om te stoppen met snoepen en meer te bewegen. Maar als ze dan slank zijn, dan is die pijn er niet meer, en dus wordt er iets minder fanatiek bewogen en iets meer gesnoept, waardoor ze weer aankomen en pas weer actie ondernemen als ze te dik zijn.

Gelukkig kun je wel spelen met die pijn. Met hypnotherapie wordt bijvoorbeeld bij stoppen met roken ingespeeld op “nare gevoelens” elke keer als ze een sigaret opsteken. Dit kun je doen bij elk ding waarmee je wilt stoppen. Op die manier heb je minder wilskracht nodig om bijvoorbeeld te stoppen met snoepen of andere dingen die je niet meer wilt doen.

Tip 7: Doorzettingsvermogen verbeteren met plezier

Plezier versterken is ook een goede manier om je doorzettingsvermogen te verbeteren. Als je namelijk een duidelijk beeld hebt over waar je naartoe wil en hoe je leven eruit zal zien. Als dit beeld helemaal geweldig is en iets is waar je helemaal gelukkig van wordt.

Dan wil je ook de stappen zetten die nodig zijn om dat leven te behalen. Dan geloof je erin en dan laat je je door niets afleiden van je doel.

In deze kan het stellen van duidelijke plezierige of zingevende doelen je helpen om eenvoudiger je doorzettingsvermogen te behouden. Bij een goede toepassing heb je niet eens wilskracht nodig, omdat het je geen moeite kost om iets te “willen”.

Soms heb je ook doorzettingsvermogen nodig, omdat je in een lastige situatie zit, zoals wanneer je ernstig ziek bent. Onderzoek laat zien dat mensen met kanker baat kunnen hebben bij hypnose, omdat dit hun perceptie van pijn kan veranderen en omdat de technieken kunnen helpen om het doorzettingsvermogen om lastige behandelingen te doorstaan op peil te houden[4]. Daarna kan er immers weer met plezier geleefd worden.

Tip 8: Innerlijke rust hebben door je cirkel van invloed

Het is wat het is. Als je je bewust bent van zaken waar je wel en geen invloed op kunt uitoefenen en vervolgens alleen nog energie geeft aan zaken waar je invloed op kunt uitoefenen, dan zorgt dat voor ontzettend veel innerlijke rust.

Je kunt dan ook eenvoudiger de kalmte bewaren in moeilijke omstandigheden, omdat je beter weet welke acties je zelf kunt nemen en je niet passief blijft kijken of doet wat andere mensen doen.

Tip 9: Zingeving kiezen

Het Hypnose Instituut Nederland bestaat omdat ik mensen wil helpen om zich goed te voelen. Het is ook nodig, want de mentale zorg heeft last van ontzettende wachttijden en hypnose is dan een goed alternatief om gebruik van te maken als je zo in de shit zit dat je toch iets wilt doen.

Het komt maar al te vaak voor bij hypnotherapeuten dat mensen al van alles hebben geprobeerd, dan hypnose toch maar eens een kans geven en vervolgens is het opgelost.

En omdat ik al snel erachter kwam dat ik niet iedereen kan helpen als hypnotherapeut restte mij niets anders om dan maar hypnotherapeuten op te leiden om op die manier zoveel mogelijk mensen te helpen.

Dit is misschien niet iets dat direct plezier oplevert, maar het levert wel veel voldoening op. Het is echt een vorm van zingeving en hierdoor heb ik het idee dat mijn leven een doel heeft.

Als je voor jezelf ook een doel kunt bedenken, een doel waarbij je andere mensen of dieren helpt, zodat je het gevoel hebt dat er “zingeving” is, dan helpt dit je in je innerlijke kracht.

Je weet dat je doet wat nodig is om de wereld een betere plaats te maken en daarom ga je ermee aan de slag.

Ook in dit geval zorgt zingeving ervoor dat je je niet laat afleiden van je doel en dat je bij tegenslagen de innerlijke kracht hebt om door te gaan.

Hypnotherapie om mensen te helpen met het versterken van innerlijke kracht

Wil jij jezelf en andere mensen helpen aan meer innerlijke kracht? Dan is kennis van hypnose heel handig. In veel tips zag je al dat hypnosetechnieken kunnen helpen om elementen van innerlijke kracht te verbeteren.

Wil je meer weten over hypnose en wat het is? Kom dan eens naar de gratis online masterclass.

Of schrijf je direct in voor een van onze evenementen en opleidingen. De opleiding wordt hybride gegeven, dit betekent dat je hem zowel klassikaal kunt volgen als live-online. Alsof je erbij bent in de klas.

Bronnen: 

Over de schrijver
Edwin Selij is eigenaar en oprichter van Hypnose Instituut Nederland en geeft trainingen in Hypnose. Hij is auteur van de boeken 'Je hebt het niet je doet het' en 'Breek Je Vrij!' en komt regelmatig op radio en TV om te praten over hypnose. Hij is de nummer 1 Hypnose Trainer van Nederland en geeft al jaren hypnose trainingen. Hij was de eerste in Nederland die moderne hypnotherapie via livestream ging onderwijzen.
Reactie plaatsen